Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg under februari 2011

Av Karin - 23 februari 2011 13:20

Ingen har väl undgått att känna hur kallt det är. Jag höll på att frysa fingrarna av mig idag när jag gick med Petter till dagis. Erik är lite sjuk och även hans mamma så jag behövde i alla fall inte släpa med honom. Då gick det mycket fortare och jag fickj dessutom dagen ledig eftersom Lena är hemma. Ska visserligen hämta på dagis också men inte förrän kl 15.

Detta gjorde att jag helt plötsligt hade tid över att träna hund. Jippiee........ (Missförstå mig inte nu. Jag tycker verkligen att det är jättekul att ha hand om mina barnbarn.)

Jag messade snabbt till Jill och kollade om deras ridhus var bokat. Jag hade tur för detta var sista onsdagen. Jill tyckte det var för kallt och det verkar som om det var den allmänna meningen för när jag kom till ridhuset var jag alldeles själv. Det kom en boxertjej en liten stund men Etza, Tea och jag hade 1,5 timme alldeles för oss själva. Konstigt för det var i alla fall varmare i ridhuset än ute.

Nåja. Tea fick träna jättemycket på att sitta uppbunden (jag ville inte lämna henne i kalla bilen). Det gick jättebra. Hon bjöd på sitt hela tiden och väntade även tålmodigt när jag drog ut på tiden. Det enda som orsakade lite gnäll och oro var när jag kom för långt bort. Får träna mer på det att öka avståndet lite långsamt. Jag varvade hundarna så Etza fick träna på samma sak. Nyttigt.

Jag körde mest stadga med Etza men tränade även dirigeringsapporten och lite inkallning. Gick ganska ok. Fortfarande inte hundraprocentigt på dir app, hon går gärna mot mitten. Det gick i alla fall bäst när jag gick ut med apporterna och tydligt visade att jag la hö resp vä. Mittenapporten la jag ner och sen stampade jag på den och sa NEJ,NEJ, NEJ. Sen gick jag tillbaka och skickade henne. Då gick det bra oavsett vilket håll jag skickade. Jag bytte även plats för momentet och det funkade också.

Tea fick förutom att sitta bunden (skratta inte nu Tina) träna på position med förflyttning vä rumpa in, kontaktsignal och dessutom 2 st linjetag 3-4 meter mot godisburk. (Att Tina säkert skrattar är för att jag så blint följer det hon lär oss på valpträffarna.)   

Vä snurr är svårt tycker jag. Jag har så svårt att hålla kroppen rakt när jag ska belöna. Det blir gärna att jag böjer och vrider mig för att se ordentligt. Vi fick i alla fall till några riktigt bra. Kontaktsignal tycker jag funkar riktigt bra. Vi har tränat även på promenader och när jag blåser en signal i pipan vänder sig Tea om och stannar med blicken fäst mot min höjda hand, därifrån godiset kommer. Idag började jag med att blåsa när hon satt framför mig för att sedan öka på avståndet och blåsa även när hon var en bit ifrån med fokus bort från mig. Funkade jättebra.

Att springa rakt fram mot en godisburk verkar jättekul. Inga problem där inte. Höll förstås i halsbandet så att hon inte fick en chans att tjuva. Hemma på hallgolvet kan hon sitta still och vänta medan jag lägger ut en leksak men jag vill verkligen inte chansa innan jag vet att hon har stadgan överallt.


Nu har jag anmält Tea till hennes första utställning. Den 27 mars uppe i Högbo utanför Gävle/Sandviken. Jag är ingen utställningsmänniska men det ska ändå bli kul och det blir säkert en jättebra miljöträning för lilla damen. Planen ligger på att Etza och jag ska tävla dagen innan uppe i Rättvik. Jag har inte anmält oss än men jag har bokat en stuga så jag tror att det blir så. Kände mig ju lite lurad på tävlingen sist när hon löpte. Om jag tävlar där uppe bor jag kvar en natt och åker till Högbo på vägen hem.

Helgen som kommer ska jag jobba. Trist för jag kommer att missa valpträffen på söndag och även klubbens årsmöte. (Gissa vilket jag tycker är mest synd att missa.)

So long.........

Av Karin - 15 februari 2011 12:04

Vårens ankomst annonserade jag i förra blogginlägget. Hmmmmm.............

I morse när jag gick upp 06.15 så hade vi - 22 grader! Det är kallt. Tur att tempen stiger under dagen, annars vet inte jag om jag skulle palla att gå ut med hundar och ungar.Man är ju lite rädd om de där små oxå. Förfrusna kinder är ju inte så kul.

Nu är vi ju bara i mitten av februari än och februari brukar vara den månad som är kallast. Glömmer lätt av det när solen skiner och det droppar från taken som det gjorde för en dryg vecka sen.

Jag känner mig i alla fall mäkta stolt över att jag tog mig till jobbet i fredags morse. Ni vet alla hur det såg ut på vägarna och hemma hos mig hade ingen annan kört den biten som är från vår tomt, genom området och ut till en större väg. Det blev till att köra 2 metar framåt, backa en liten bit och så framåt igen  och så backa, ja ni fattar. Jag körde fast flera gånger men kom loss. Det är en sån otrolig skillnad på forden och min gamla volvo. Forden har ju antisladdsystem och det är ju jättebra.


I lördags hade vi första valpträffen. Vi ägnade oss mest åt att sitta stilla och komma till ro. Något som jag märkte att jag tränat för lite. Ändå tycker jag att jag tränat passivitet, men störningen med alla syskon blev för stor för att kunna vara stilla. Nu gav det ju ingen utdelning att röja runt så hyfsat passiva blev allihopa efter ett tag. Vi tränade oxå inkallning. Där talade Tina om för mig att mitt kroppsspråk inte var det allra bästa. Jag böjer mig framåt över Tea när hon kommer in och det kan uppfattas som hotfullt. Bra tips för jag var inte alls medveten om att jag gör så. Sista inkallningen var med dummy. Så härligt att se alla små springa i full fart med en dummy i munnen.

Längst ner kommer lite bilder. Det är Karin Hedin som har fotat så bra.

Efter valpträffen åkte jag hem och lagade mat. Erik och Petter skulle komma på besök och övernatta själva. Faktiskt för första gången. De bor ju så nära så jag är ju mest där när jag är barnvakt kvällstid.

Petter tyckte det var jättespännande. Han sov tillsammans med Björne (nalle) och Björnes nallekompis i bäddsoffan alldeles själv. När både Peo och jag läst en stund sa han: "Släck lampan, jag ska sova".

Erik var lite tjorvig och somnade inte förrän 22.15 Den som sov sämst under natten var väl en ovan mormor. Jag fick gå upp några gånger och till sist kom Erik över i min säng. Inte van att ligga så, så det blev ju inte mer än ett par timmars sömn för mig. Etza skulle dessutom ut mitt i natten och Petter hostade en del samt ropade på mamma i sömnen. Den som sov allra bäst var faktiskt Tea. Trots att hon måste ha hört allt i sin burkoja så sa hon inte ett knäpp förän det var dags att ut och kissa vid halv sjutiden. Imponerad!

Igår fick jag lov att jobba heldag 7-21:30, för det var sjukdom på jobbet. Hundarna hade det bra med husse som var ledig så då kunde man ju ställa upp.

Idag har jag Erik och även i morgon. Just nu sover han och jag hoppas på att få tid till en fika och lite hundträning i hallen. Men då måste jag ju sluta blogga.

Hej svejs.............

 

Fin kontakt med matte.                                                            Foto: Karin Hedin

  Tea i full fart mot matte.                                            

            Foto: Karin Hedin

  Snart framme.                                           

                             Foto: Karin Hedin

                                                  

                                             Foto: Karin Hedin                                                   

                                             Foto: Karin Hedin

Till sist blev det ett bra mottagande och ett fint avlämnande också.

Foto: Karin Hedin

Av Karin - 7 februari 2011 11:30

Det blev Rättvik, men inte riktigt som jag hade tänkt mig. På torsdagen, dagen innan vi skulle åka hittade jag en stor blodfläck på hallgolvet när jag kom hem på kvällen efter jobbet. Mycket riktigt så visade det sig att Etza hade börjat löpa. Så j..kla typiskt. Hon borde löpt i slutet av december och då blödde hon faktiskt lite men kom aldrig in i höglöp. Tyckte väl att det var för kallt eller nåt vad vet jag. Nåja, löper gör hon nu med besked och tävla var ju uteslutet. Surt.

Skulle jag tvingas vara hemma i år igen. Förra året fick jag ju maginfluensa, samma dag vi skulle åka.

Tur att man har en snäll man och en son som ställer upp när det kniper.   

Etza fick stanna hemma och jag åkte med upp tillsammans med Tea för att socialträna henne och mig själv.   

Vi har haft en supertrevlig helg. Riktigt bra gick det också. Tina grejade förstapris med både Elliot (lykl 1) och Triss (elit). Eva knep också ett förstapris med Archie (lykl1). Lotta med Trixa gjorde en jättebra insats dag 2 i lykl 2. Tyvärr var det typ 9 p från förstapriset men det gav verkligen mersmak.

Det kanke allra roligaste var att Ann äntligen lyckades knipa ett förstapris i lydnadsettan med Celine. Hon har kämpat så och var sååå duktig på söndagen.

Grattis allihop!!

Nu får jag titta ut några nya tävlingar att sikta mot. Vi ska knipa ett förstapris i eliten i år! Det har jag ju satt upp som mål. Denna gång fick vi ju inte ens testa.


Känner ni förresten att våren är på gång. Snön smälter och snart kan man gå i hela skogen igen. HÄRLIGT

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards