Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg under december 2011

Av Karin - 28 december 2011 16:17

Det börjar bli dags att sammanfatta året som gått. 2011 har varit ett händelserikt år med en ny medlem i flocken att lära upp och träna. Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade Tea. Det har varit jättekul och vi kommer förhoppningsvis att ha många lyckosamma stunder både på tävlingsplanen och i vardagen. Etza har blivit roligare att träna med. Lite konkurrens har inte varit fel där inte. Det är också kul att se att hundarna verkar trivas ihop och ha glädje av varandra.


Målsättningen för 2011 har jag ju inte nått upp till riktigt men jag har gjort några tappra försök. Vad gäller Etza så hade jag som mål att ta ett förstapris i lydnadsklass elit. Jag har tävlat några ggr under året men har i ärlighetens namn inte ens varit i närheten. Nu har vi gjort ett långt tävlingsuppehåll och vi tränar på bara för att det är skoj. Jag tycker nog att hon börjar funka något bättre igen men har ännu inte bestämt om vi ska ut på tävlingsplanen något mera. Kanske, kanske startar jag henne i Rättvik första helgen i februari. Jag kommer att sätta upp samma mål för 2012 i lydnaden, mest för att jag inte riktigt känner mig färdig med henne och så gärna vill....

Jag hade också som mål att starta lägrespår med uppflyttning till högre som målsättning i den tävlingen. Där landade vi också platt. Vi startade det gjorde vi men vi kom aldrig runt spåret. Surt var det men jag vet att det beror på att vi inte gått tillräckligt med spår där föraren varit okänd för oss. När jag lagt spåret går hon ju som en klocka. Målsättningen får bli kvar 2012.

Den enda målsättning som jag tycker att jag lyckats komma en bit på väg i är den sista vi hade. Att jobba med uthållighet och fokus. Det har vi gjort och under träning kan faktiskt fria följet se riktigt snyggt ut. Etza fokus har även blivit betydligt bättre. Återstår bara att testa i tävlingsmiljö. Aha!! Jag måste ju tävla igen, bara för den sakens skull.


Vad gäller målsättningen med Tea så har jag nog kommit lite närmare att lyckas. Det första var att jobba med kontakt och följsamhet. Målet där var att Tea ska välja mig i alla lägen. Vi är väl inte 100 procentiga men faktum är att det går väldigt bra. Nr 2 var att jobba med passivitet. Att Tea ska kunna sitta tyst och stilla när andra jobbar. Det gör hon faktiskt. Aningen förväntansgnäll kan det komma någon enstaka gång men det är inte ofta. Nr 3 var att jobba in momenten i lydnadsklass 1 och nr 4 var att starta på tävling. Vi har inte kommit till start men ska debutera i Rättvik första helgen i februari. Momenten kan hon så håller bara jag ihop det hela så ska det gå vägen.

Jag hade också skrivit att min största utmaning för året var att lära mig mer om jaktträning. Det har jag gjort. Jag har otroligt mycket kvar att lära men måste säga att en helt ny värld har öppnat sig för mig. Det är ju så roligt. Dessutom så startade jag Tea i nybörjarklass på ett workingtest i oktober. Det gick så bra så att vi blev uppflyttade till öppenklass nästa år. Det ingick inte i min målsättning för 2011 att starta så det får jag ju se som stort bonus på ett härligt hundår med två härliga tjejer.


Ny målsättning för 2012 ska strax formuleras och den kommer ni att hitta på hemsidan


Tack för detta år kära hundvänner och alla andra.

Jag önskar er alla Ett Gott Nytt ÅR

     






Av Karin - 20 december 2011 21:27

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards