Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg under september 2008

Av Karin - 20 september 2008 17:33

Idag var det dags för Etza att genomföra MH. Jag anmälde mig till detta sent i våras då jag fick för mig att jag skulle börja satsa på bruks också. Då fick jag ju veta att om hunden är över 18 månader så får man inte starta ens i appellklass om man inte har känd mentalstatus på sin hund.

Efter hinderincidenten har jag funderat på hur Etza skulle reagera på Dumpe, skrammel och spöken. Ärligt talat har jag tänkt att hon bergis blir skiträdd och drar till skogs. Så jag åkte till MH:t med viss bävan och en tanke om att  beskrivaren nog kommer att få avbryta.

Det började också lite tråkigt med att Etza inte ville följa med testledaren. Sen ansåg hon att hon måste visa sitt missnöje genom att morra också. Trist, men jag vet ju att hon inte tycker det är kul med främmande människor som hon inte lärt känna. Det är ju sån hon är. Däremot kan hon ju vara urgullig när hon har träffat någon ett tag. Att hon inte gillar lek och att kampa vet jag också. Det gick bra att leka med mig men inte med testledaren. Totalt ointressant tyckte Etza.

Sedan så överraskade hon mig faktiskt. Haren for hon efter som ett jehu och avståndsfiggen sprang hon ut till i racerfart för att sedan bli totalt ointresserad när hon upptäckte att hon inte fick något godis. 

Visst blev hon rädd för Dumpe och skramlet men hon avreagerade snabbt och det var inga problem att gå förbi efteråt. Spöken voffade hon ett par ggr mot när de kom nära men sedan tog hon faktiskt kontakt innan jag plockade av huvan på figgen. Där besvarade hon också kontakten från båda figgarna. Så helt osocial är hon ju inte :-)

Skotten blev det ju bara en 4a på. Men jag vet att Etza hade klarat det bättre om jag hade fått använda godis i stället för leksak. Jag vet ju att hon bygger på sig en viss berördhet när det smällt några ggr men jag är övertygad om att jag kan jobba bort detta. Jag har ju sett att hon inte blir lika berörd då hon arbetar. Hon släppte ju också det hela och var jättelugn då beskrivaren stod och gick igenom protokollet med mig.

Sammantaget är jag nöjd med att ha en känd mentalstatus på henne. Nu är det bara till att välja, spår, sök eller rapport. Hmmmm...................

Hela MH-protokollet ligger upplagt  under resultatfliken på hemsidan om någon mot förmodan skulle vara intresserad.

Tjenixen

Av Karin - 9 september 2008 11:53

Hej allihopa.

Idag har Etza och jag varit på DTBK och tränat. Jag har köpt en ny korv som hör och häpna heter "Täbygrillare". Den är visst något extra god för Etza visste inte till sig hur hon skulle göra för att få smaka. :-) :-)

Vi började med lite fotgående för att sedan närma oss hopphindret som låg på 4 plankor. Inga problem. Etza följde glatt med. Inte en tendens till att avvika. Jag körde 1an hoppet och 2an hoppet. Sen gick vi åt sidan och tränade lite apportering. 

Lisbeth var där med Palle och Levis. Jag band upp Etza en stund och hjälpte Lisbeth med lite budföring. Jädrar i min låda vad Etza blev sotis :) 

När jag kom tillbaka till henne tänkte jag att nu kanske det ändå är läge att prova med apporten. Jag stoppade den i fickan och gick med Etza lös till hindret. När vi kom dit sprang hon fram och hoppade över av sig själv. "Titta matte vad jag är duktig" sa hon. Nåja inte den lydnaden man vill ha kanske men jag är så lycklig att hon hoppar så visst fick hon beröm.

Jag satte henne sedan ner framför hindret och stoppade apporten i munnen på henne. Sedan gick jag över till andra sidan och kommenderade hopp. Hon hoppade glatt över och ville genast ha korv. Gissa om hon fick det....... Sen gjorde vi om samma sak 2 ggr till. Samma resultat!!

Nu ska jag träna detta ett tag och sen ska jag höja innan jag börjar kasta apporten. Det känns som om det börjar ljusna.


Av Karin - 7 september 2008 18:14

Hejigen

Jag sitter på jobbet och har det tråkigt. (Berätta inget för min arbetsgivare bara)

I förmiddags var Etza och jag på sökkurs igen. Skitkul det där. Fast jag tror inte att Etza tyckte det idag för vi körde med hundar som kommit mycket längre i utbildningen än vad våra gjort. Därför fick våra egna sitta i bilen. Så Etza var lite sur på mig. Men jag ska återgälda detta lilla gumman. I morgon är jag ledig och då ska vi ha jättekul.

Tanken med kursen är ju att vi ska lära oss att utbilda och det var därför som vi fick se hur några hundar och förare som kommit längre i sin utbildning agerade. Jag figgade för 2 st. Dels för en Kelpie och dels för Cessa (Etzas mormor). Båda dessa hundar tyckte mycket om godis och de var ganska lika när de fick sin korv. Som ett par pirayor liksom. Man är glad att man har fingertopparna kvar.

Dessutom var det två riesenschnauzrar som körde och då stod jag med på stigen och iaktog förar och hundarbetet.

Vi fick se många olika sätt att jobba på och det var verkligen superintressant.

Nu måste jag visst anstränga mig lite för lönen igen. Vi hörs.


Av Karin - 3 september 2008 10:09

Hej alla vänner. Nu gör jag ett försök att skapa en ny dagbok. Hoppas att jag lyckas med detta. Då hoppas jag att ni kan kommentera mina dagboksanteckningar direkt utan att behöva gå via gästboken. Det är dock trevligt om de som är inne på hemsidan och hälsar på fortfarande lämnar ett avtryck i gästboken.

Är det någon som undrar hur hoppträningen går?

Svar: Sakta framåt. Jag törs inte säga så mycket annat just nu. Etza hoppar på hinder här hemma och även agilityhinder har vi provat på. Min plan är att jag sakta ska närma mig hopphindret på planen när vi tränar annat. Jag märker ju att hon är berörd av det. Så det gäller nog att ha en stor portion tålamod och vara välladdad med leverkorv etc. Så ska ju jag vara som vanligt också...... Det kanske är den svåraste utmaningen jag har. Vem vet? :-)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards