Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg under september 2012

Av Karin - 30 september 2012 20:05

Idag var det dags för Tea att debutera i öppenklass på Workingtest. Det var Goldenklubben som stod för arrangemanget och vi höll till vid Issjön vid Gillingebanan.


Vi började med en ruta med en enkelmarkering som Tea fick hämta och efter det så var det en dirigering. Markeringen gick bra men på dirigeringen fick jag blåsa en hel del innan vi fick in den dummien. Jag kan väl säga att en så lång dirigering har Tea aldrig gjort utan att se utlägget. Dessutom var det markbyte från hygge till skog. Tea lyssnade fint på mina stoppsignaler och tog höger och vänster riktigt bra. Hade däremot lite problem med bakåt ut. ( = hem och träna).


Nästa ruta var en dubbelmarkering där det kom skott bara på första kastet. Liten fröken löste det bra och båda dummisarna kom in fort.


Sen var det dags för en liknande ruta som den första. Dvs en enkelmarkering följt av en dirigering. Markeringen kom in utan problem.Dirigeringen inte riktigt lika lång som på första rutan men jag fick ungefär samma resultat. Dvs det gick åt en hel del blås. Jag är dock glad för att hon lyssnade bra. Att hon inte riktigt tar bakåt ut får vi som sagt träna mera på. I efterhand förstod jag att de flesta hade problem med dirigeringarna så de var nog inte helt lätta. Vi fick i alla fall in dummien och det var det inte alla som fick.


Vår fjärde ruta var en dubbelmarkering på ett hygge med högt gräs. Där kom skott på båda kasten men det var en lång omladdningspaus mellan.   Tea löste det bra.


Femte och sista rutan blev våran bästa. Jag är mycket stolt över den. Först var det en kort fotsträcka, sen vände vi upp åt hö och där kom ett skott och kast. Den fick vi inte hämta utan vi fick en ny fotsträcka ca 10-20 m där vi också fick vända upp åt hö och det kom skott och kast. Efter det var det dags att hämta den FÖRST kastade dummien från det ställe vi stod på när den andra kastades. När den kommit in fick hon hämta den sist kastade. Skitsvårt tyckte jag. Lätt som en plätt, sa Tea.

Domaren sa: "Åhhh vad kul att se. Ett sååånt fint retrieverarbete. Jag får tårar i ögonen". Vi fick full poäng på den rutan!   


När det var dags för prisutdelning visade det sig att vi hamnade på andra plats och hade skrapat ihop 80 poäng. För er som inte kan jakten är 75 poäng och uppåt ungefär som ett förstapris i lydnaden. När man har fått det 2 ggr i öppenklass får man avancera upp i elitklass. Som ni förstår är jag jättenöjd!


Nu ska vi ägna vintern åt att träna MYCKET på dirigeringsarbetet. Bakåt ut SKA sitta som en smäck till nästa gång men framförallt så ska Tea vara såååå supersäker på mitt tecken rakt ut så att det inte ska behövas nåt annat än möjligen ett stopp och en "sök där" signal innan dummien är hittad. Eller hur?   


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards