Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg under oktober 2011

Av Karin - 16 oktober 2011 21:23

Vilken intensiv härlig och lyckosam helg vi har haft!!!!

Det började med kennelträff i går. Tina hade lyckats samla 25 st av sina 37 avkommor. Fantastiskt roligt att träffa så många härliga människor med hundar från Engsboda i olika åldrar. Tina hade delat in oss i lag och skapat 6 olika stationer. Några för hund och några för tvåbeningar. Kampen var hård men rättvis. Mitt lag kom trea. Dagen avslutades på restaurang. Tack snälla Tina för detta.


Idag var det dags för Tea och mig att debutera på workingtest. 5 rutor skulle avverkas och jag var gaaaanska nervös inför den första. Jag har ju aldrig gjort något sånt här förut! Dessutom var det Tina som var domare på den första rutan och jag vet ju hur lätt Tea kan gå upp i varv bara hon hör hennes röst. Det visade sig vara en svår ruta. 2 enkelmarkeringar i lårhögt gräs utan referenser kring nedslagsplatsen. Lite överladdad var Tea och den första dummien fick hon aldrig in. Hade lite mycket spring i benen och det kändes som hon inte riktigt fick in den i nosen så jag fick order om att kalla in henne. Den andra markeringen var desto bättre så vi fick ändå 10 poäng på den rutan. Nästa ruta var en dirigering, ganska långt och upp på en liten kulle. Jag tryckte på henne med ett extra uut för jag var rädd att hon inte skulle gå tillräckligt långt och när hon var framme fick hon sökkommando. Nödvändigt eller ej men hon belönade mig med att springa rakt ut och hämta dummien. 18 poäng. Sen var det dags för en enkelmarkering som var svår. Kastaren stod dold och dummien var jättesvår att se när den kastades. Tea gjorde en jättfin markering men vi fick ett litet poängavdrag för att hon nosade lite på skytten under framföringssträckan. 19 poäng.

Så var det då dags för mitt misstag. När jag kom fram till walkupen hade jag tänkt att jag skulle stanna till och titta hur de gjorde innan jag startade. Men när jag kom fram stod där en tjej som behövde en hund att gå med. (Man går ju två hundar bredvis varandra i en walk up.) Synd att jag gick med på det för jag hade behövt se hur den gick till. För det första så fattade jag inte riktigt när jag skulle skicka henne och för det andra så missuppfattade jag att vi skulle byta plats. Klantskalle för jag har ju varit funkis på en sån ruta förut. Nåväl precis när jag borde ha skickat Tea skällde en hund till i publiken och min spöknojiga lilla tjej var ju bara tvungen att voffa till hon oxå. Markeringen löste hon bra men inlevereringen gick först mot domaren så jag fick ropa på henne innan hon kom till mig. Sen skulle vi ju byta plats och så kom en till markering åt andra hållet. Den letade hon lite längre efter men levererade ändå snyggt till mig. Sen var det dags att sitta passiva medans den andra hunden jobbade. Den hunden hade också svårt att gå till matte och passade på att springa tätt förbi oss och den frestelsen blev lite för stor för Tea som försökte hänga på. Aj, aj, aj där rök många poäng. Vi fick i alla fall 8.

Sista rutan var en kort dirigering och den gick strålande. Vi belönades med maxpoäng 20.


Jag är jättenöjd med dagen. Fotgåendet har gått jättebra, hon har inte knallat och hon har varit lugn och fin. Det känns som hon har orkat alla 5 stationerna utan några större dippar. Jag har lärt mig att jag måste träna på inlevereringar där det står många människor. Jag har lärt mig att jag måste hålla mig till min plan och inte ställa upp för att jag ska vara snäll. Men framförallt har jag lärt mig mycket om hur jag ska föra min hund på en tävling.


Det bästa av allt är att när jag i kväll fick veta resultatet på tävlingen så visade det sig att Tea hade kommit på en delad femteplats av 30 hundar och att vi fick 75 poäng, vilket betyder att vi går upp i öppenklass nästa gång. Inte illa av en elva månader gammal hund med en alldeles färsk nybörjare till matte!  


I morgon ska Etza få ett spår så att jag dövar mitt dåliga samvete. Hon har fått vara hemma med husse både lördag och söndag. 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards