Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 2 mars 2013

Osämja

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum.

Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 rejäla slagsmål där det har varit svårt att sära på dem. Senaste gången (för en dryg vecka sen) blev jag dessutom biten ganska illa i handen. Jag har ändrat på en del bitar i ledarskap och hantering av hundarna och jag ska träffa Memea Mohlin om en vecka i hopp om att få tips på vad man kan göra.

Just nu lever vi med kompostgaller, slussar och munkorg. Jag vill aldrig att detta ska hända igen för det var fruktansvärt så nu tar jag inga risker. De får inte mötas helt enkelt. Promenaderna funkar med en av dem kopplad i taget när jag är tvungen att gå med alla. Måste ju det pga tiden ibland. Jag har gråtit och funderat jättemycket.

Frågan just nu är om vi kan leva så här, för jag är tveksam till att jag nånsin kommer att kunna lita på dem igen, eller om jag måste göra något drastiskt som att försöka omplacera någon av dem. VILL INTE!!!!!!!!!!!!!!!!


Kan ingen vrida tillbaka klockan och plocka bort den senaste månaden ur mitt liv?


 
 
Ingen bild

Ingela

2 mars 2013 09:01

Ni kommer att lösa det! Har haft liknande problem här och vi har lyckas klara ut det. Tog reda på orsaken till konflikten och så gick vi i "terapi"

 
Ingen bild

Emma och Goblin

2 mars 2013 09:11

Vilken jobbig situation! Jag hoppas verkligen att du hittar en lösning. När jag läste inlägget tänkte jag direkt på Gyllerboda och Bengt Och Gunilla. De brukar kunna hitta lösningar på de flesta jhundproblem och ge bra ledarskaps råd. Hör med Tina om hon tror att det kan vara något för er, hon känner till de. Kram.

 
Helena, Vilja & Lystra

Helena, Vilja & Lystra

2 mars 2013 09:37

Usch stackars er vad jobbigt! Så påfrestande och jobbigt när det blir osämja i flocken. Vi håller alla tummar och tassar att tjejerna hittar tillbaks till varann och att du kan börja lita på dem. Vi hade lite problem mellan Lystra och gammelpudeln på slutet när pudeln hade svårt att läsa språket och även tappade sina egna signaler pga att hon var blind och nästan döv. Med Vilja var det inga problem för de hade levt ihop så länge men Lystra tyckte pudeln var konstig och läskig och kunde markera mot henne om hon kom för nära i vissa situationer vilket pudeln inte uppfattade och trampade in i lystras zon och då kunde Lystra flyga på henne. Jag hade koll på i vilka situationer (resursförsvar från Lystra som inte respekterade) och kunde undvika att situationer uppstod men om de tex skulle få ben, mat, mm delade vi alltid på dem! Men jag förstår din känsla av att inte kunna lita på dem och den är jättejobbig. Hoppas ni hittar en bra lösning. Varma kramar <3

http://holmstorp.vimeddjur.se

 
Kerstin med dom där Storolillnosarna

Kerstin med dom där Storolillnosarna

2 mars 2013 10:02

Åhhh! Jag lider med dig. Som du vet så har jag också ridit ut "min-annars-så-harmoniska-flock-slåss-som-odjur"-stormar. Framför allt med Gromit, och nu med Pingu-slyngeln. Min lilla erfarenhet är att det går att träna o vägleda jyckarna. Skillnaden mot oss är förstås att du har tikar, jag hanhundar. Jag vet inte, men jag inbillar mig att det är "könsskillnad" på slagsmålen.
Varför slåss dom? Är det vid särskilda tillfällen?

Hoppas Memea peppar upp dig, så att du orkar rida ut stormen. Skulle vara intressant att sen få höra vad hon ger dig för tips o råd. (Som du märker tror jag personligen mer på henne än Gyllerboda)

Mina små tips från mina erfarenheter är:
1.Ta det lugnt, visa ett lugn inför hundarna. Andas. Var glad o harmonisk själv. Utstråla det! (nej, det är inte lätt, so what?)
2. Var bestämd. Visa hur du vill ha det i din flock. Mer eller mindre handgripligen.
3. Ha ögon i nacken (utan att utstråla osäkerhet. Just det ja! ;)). Jyckarna ska inte få ett enda litet uns till tillfälle att ryka ihop. Var förekommande.

Personligen använde jag aldrig galler inomhus (då jag har uppsikt). Hur ska de kunna lära sig att umgås om det inte får tillfälle att göra det, resonerar jag.

Du har en sån bra relation med dina jyckar, med ett redan bra ledarskap, så jag tror inte att problemet ligger där. Hur mår Etza? Hur gammal är Tea nu?

Ursäkta min låååånga kommentar, men just slagsmål ligger mig varmt om hjärtat. Eh? Det där lät lite konstigt, men du fattar vad jag menar. :)

Du grejar det här, Karin!

PS. Såg nu precis Helenas kommentar (kom tillbaka hit, blev fel kod), intressant att även där var en pudel involverad, som hos mig. :) DS.

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Kattis & Eos

2 mars 2013 12:26

Nä fy vad trist! Bra att du ska träffa Memea. Jag tror ni fixar det med rätt hjälp! Vi håller alla tummar och klossingar för dig och dina tjejer! Stor kram från oss!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Av Karin - 30 september 2012 20:05

Idag var det dags för Tea att debutera i öppenklass på Workingtest. Det var Goldenklubben som stod för arrangemanget och vi höll till vid Issjön vid Gillingebanan.   Vi började med en ruta med en enkelmarkering som Tea fick hämta och efter det så...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards