Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 6 februari 2012

Härlig helg i Rättvik

Av Karin - 6 februari 2012 16:37

I fredags styrde ett stort gäng kosan mot Rättvik och deras lydnadstävling i lö-sö i stora körhallen. Vi var sammanlagt 19 personer och en hel drös hundar och vi hade himla trevligt. Det är så skoj att komma iväg så där och man kan lugnt påstå att Engsbodagänget dominerade både lydnadsplanen och läktaren.

Jag hade anmält Tea till ettan båda dagarna för säkerhets skull men hoppades naturligtvis på att slippa tävla söndag. Vi lottade på plats och jag drog sista startnumret nr 18. Platsliggningen gick bra. Tea låg hela tiden även om jag tyckte att hon nosade en hel del. Domaren drog dock inget för det och vi fick vår tia. Typiskt nog var tandvisningen i anslutning till själva programmet. Jag tycker inte om det för jag vill ha glatt fokus på min hund inför linförigheten och behöver ju dämpa min sociala glada flattetjej inför tandvisningen. Domaren tyckte att Tea var lite olydig när hon inte ville sitta still utan helst hälsa lite mera närgånget så hon fick bara en 6a på detta moment. Sen startade en mycket blandad linförighet. Jag är egentligen inte alls nöjd med det för hon kan så mycket bättre, men jag inser ju också att hon är så ung och inte riktigt orkar hålla ihop det hela. Vi varvade totalt ofokus och tom luktande med ett glatt och trevligt gående. Domaren gav oss en sjua och vi fick position och nosar som kommentar. Sen kom två 10or på rad i läggandet och inkallningen. Duktig tjej! I ställandet tog hon tydligen steg efter att jag kommenderat så där åkte vi ner på en sjua. Vi fick även kommentaren förarhjälp och jag vet faktiskt inte om jag dk-ade henne vid kommandot eller om jag hade en axel/arm vid sättandet. Apportering var nästa moment och där fick vi en 8a då hon tuggade en del. Det hade jag förväntat men hon satt i alla fall still och det är jag nöjd med.  Vi avslutade med en 10a på hoppet och en 8a på helheten. I kommentar till helhetsbetyget står det: Olydnad, Mycket glädje. En rolig kommentar som stämmer väldigt bra. Mellan momenten varvade hon med att nosa, hälsa på tävlingsledaren, göra flattehopp etc. Jag fick jobba en hel del för att fokus skulle komma tillbaka till mig men när hon väl gjorde det kunde jag jobba med förberedelser och fokus inför och i momenten. Hon är ju så ung och det känns faktiskt riktigt bra när jag fått lite eftertanke och kunnat analysera det hela. Jag kunde belöna med att glatt springa ut från planen och kasta bollen  och även mata godis. Hon var jätteglad när vi kom ut och busade och jag hoppas att det ger ett bra minne till nästa gång. Själv var jag väl lite irriterad på linförigheten och det tog en liten stund innan jag fattad att vi klarat oss, men när jag väl gjorde det började förstås tårarna att rinna. Sammanlagt fick vi 171 poäng och vi landade på en delad 3eplatsav 18 startande! Vann gjorde Emma med Zingo och de tog sitt LP1.GRATTIS Jag tror att de fick 179 poäng. Lotta Z med 8-åriga sköna Lakka hade lovat sluta röka om hon fick 175 poäng. Nu landade hon på 173 och blev därmed tvåa. (Ciggen blir dock kvar). Karin Cleeve och Tuva gjorde också ett fantastiskt program. 165 poäng med en nolla på ställandet!!!


Söndagen tillbringade jag på läktaren som avslappnad åskådare. Det var så skönt att inte behöva tävla. Nu fokuserar vi på tvåans moment. Slipper då våra två sämsta moment tandvisning och ettans tryckta apportering. Känns bra.


TACK ALLA VÄNNER I DET SKÖNA ENGSBODAGÄNGET FÖR EN ALLDELES PERFEKT HELG!!

 

 
 
Tina & Triss

Tina & Triss

6 februari 2012 19:08

JÄTTEGRATTIS till 1a priset, ni är så duktiga !! Tack för en härlig helg! KRAM Tina, mamma Triss och Busbrorsan Keno !

http://www.engsboda.se

 
Ingen bild

Catherine

7 februari 2012 09:07

Stort grattis Tina och Tea till 1:e priset, bra jobbat! :))

 
Ulla & Skäggkillarna

Ulla & Skäggkillarna

11 februari 2012 07:47

Härligt, GRATTIS till 1a priset, underbart jobbat!!!!!!

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards