Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2012

B-prov

Av Karin - 26 augusti 2012 19:48

I fredags styrde Tea och jag kosan mot Ludvika för att återigen starta På ett B-prov i nybörjarklass. Vi hade hyrt en stuga över natten för att inte ha så långt till provplatsen på lördagsmorgonen. Etza följde med men Nike fick stanna hemma hos Lotta och leka med syrran Kitty. Tack Lotta för hjälpen.

Tina anslöt till stugan och vi hade en trevlig fredagskväll.   

Tidigt på lördagsmorgonen åkte vi till provplatsen. Jag hade ju fått startnummer ett och ville vara där i god tid. Nervöst var det förstås men kändes ändå ganska bra.

Vi fick börja med två enkelmarkeringar på vatten. Den första var på andra sidan av en liten smal ö och den var jag mest nervös för eftersom Tea aldrig har gått över nån ö förut. Båten låg dessutom bakom ön.  Men min lilla svarta diamant gjorde ett jättefint jobb och första anden var inne.

 

Efter vattenmarkeringarna fick vi vända ryggen åt vattnet för en kort dirigering åt andra hållet. Den gick också strålande. Sen var det en låååång transport till nästa uppgift som var en landmarkering. Jag är såå nöjd med Teas fotgående. Vi passerade både publik och samlingsplats och hon gick jättefint vid min sida. Markeringen kom in fort som tåget och då var det dags att ge sig ut på en spång till sankmarken för söket. 1 trut, 1kanin, 2 kråkor och 2 änder skulle plockas in. Tea skötte sig jättebra. Lite orutin hos unga fröken gjorde att hon fastnade lite i någon doft på ena kanten mot slutet och eftersom bara kaninen återstod så trodde jag att det var den hon kände. Därför lät jag henne hålla på lite väl länge och skickade även tillbaka henne dit. Kaninen låg på ett annat ställe och när jag skickade henne dit plockade hon även in den. Vi fick avsluta med en enkelmarkering som hon plockade utan mankemang. Den muntliga kritiken lät bra med någon enstaka liten anmärkning, men domaren sa inte något om pris så därför blev det en lång nervös väntan.

 

Första landmarkeringen.



 

Söket.

Till sist blev det dags för prisutdelning och gissa om lyckan var total när domaren säger: "Så har vi startnumer 1 som också får 1 i pris."  Tårarna kom som vanligt och domaren fick en bamsekram. I den sammanfattande kritiken stod följande:

" En tik som genomför dagens prov på ett bra sätt. Har idag sin styrka i markeringsarbetet. Några skönhetsfläckar förtar inte intrycket av en bra jakthund."

 

 

              

 
 
Ingen bild

Tina

26 augusti 2012 22:43

En stolt Uppfödare stod bredvid och fick också tårar i ögonen ;-) Du är sååååå duktig med din 1a retriever !!!!!

 
Ingen bild

Kattis & Eos

27 augusti 2012 06:13

Ni är så duktiga! Jag önskar att vi blir lika duktiga som ni. Vilken känsla!!!!! Grattis kramar från mej och Eos♥

 
Ingen bild

Annika

27 augusti 2012 07:25

Vad fantastiskt roligt att läsa om Teas B-prov! Stort stort grattis! Vad duktiga ni är, så himla roligt, jag är så glad för din skull Karin! Du går verkligen in för det här med liv och lust! Visst är det härligt med retrievrar. Stor stor grattiskram!!

 
Ulla & Skäggkillarna

Ulla & Skäggkillarna

18 september 2012 14:02

Å va roligt, Grattis!!

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards