Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 16 mars 2014

Nike 1a pris i lydnadsettan!

Av Karin - 16 mars 2014 18:41

Oj, oj, oj!

Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att berätta om dagens tävling.

Nike har ju gjort några starter i lydnadsklass 1 och vi har ju inte nått riktigt fram. Kanske beroende på att vi inte varit riktigt klara men när vi var i Rättvik i början av februari så var vi faktiskt bara några poäng från förstapris och då hade vi en nolla på ställandet. Det som har hänt sedan Rättvik är att lilla fröken helt plötsligt fått för sig att man kan resa sig och komma till matte på platsliggningen. Hon har gjort det flera gånger på träning och vi har lagt ner massor av tid på att jobba med problemet. Sista veckan har hon legat men det var med viss bävan jag gick in för platsliggningen på dagens tävling......

Vi startade på Tyresös inomhustävling i hundhallen, Haninge. Platsliggningen som sagt..........När vi hade legat ca 1,5 minut så reser sig hunden bredvid och går till sin matte. Gissa om hjärtat bankade på mig. Men Nike låg still. Puh! Vi hade vår 10a. Direkt efter platsen var det tandvisning och Nike tyckte domaren var jättegullig så hon kunde inte låta bli att pussa lite på honom. Vi fick en 8a. Jag satte undan Nike ett tag, för vi gick som nr 10, och under tiden kollade jag in några andra ekipage så att jag hade programmet klart för mig. Strax innan ekipaget före oss gick in tog jag fram henne. Under uppvärmningen kändes det som om vi hade fått ett nytt problem på halsen. Nike la sig inte på läggandet u gång. Precis innan vi skulle gå in lyckades jag i alla fall få till ett snabbt läggande som jag belönade upp kraftigt. Jag hoppades att hon skulle gå in med det i färskt minne........

Vi startade med en linförighet som bitvis var helt lysande men ett snett sitt och att hon var lite ojämn i positionen drog ner betyget till 7,5. Sen var det dags för läggandet. Jag var supertydlig med henne innan momentet och minnet satt. Vi fick en 9a pga ojämn framföring. Men hon la sig!!!! Skönt. Inkallningen gav en 10a.

Så var det då dags för ställandet. Vi har ju haft lite problem med det. Nike har följt efter mig så jag kände mig inte helt säker, även om hon har stannat sista tiden. Lika tydlig innan detta moment och yes hon stannade. Vad jag inte såg då var att hon tog några steg när jag hade ryggen till och detta drog ner betyget till 6. Men hon stannade!!!!

Apporteringen gick bra. Hon satt still och hon höll. Domaren drog ner betyget till 8 för att hon var tveksam i gripandet. Avslutningsvis fick vi 9,5 på hoppet (lite studs i ingången) och 8,5 på helheten. Supernöjd sprang jag av planen och belönade rikligt med köttbullar vid ryggsäcken. Vi fick 169,5 poäng och förstapriset var ett faktum.

Jag är så nöjd med hennes attityd. Glad och med mig hela tiden. Inget flams. Så härlig!!!

Efter tävlingen var det flera som kom fram till mig och sa att hon var duktig och att de gillade hennes attityd. Sånt värmer.   

Nu har vi redan tränat på våran första fjärrdirigering i hallen. Det känns jättekul att få fokusera på nya moment. Jag hoppas på att kunna debutera på hemmaplan i slutet av maj. Vi får se..........   




 
 
Ingen bild

Patricia

16 mars 2014 20:29

Vi är såå stolta över er!!!!
Grattis Från Pappsen o Farmor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Av Karin - 30 september 2012 20:05

Idag var det dags för Tea att debutera i öppenklass på Workingtest. Det var Goldenklubben som stod för arrangemanget och vi höll till vid Issjön vid Gillingebanan.   Vi började med en ruta med en enkelmarkering som Tea fick hämta och efter det så...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards