Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 4 april 2012

6 veckor senare...

Av Karin - 4 april 2012 18:46

Idag var det äntligen 6 veckor sedan Etzas olycka hände. Vi hade tid hos veterinären kl 8 i morse.


Men jag backar bandet. Tänkte ge en liten kort resumé av vad som hänt. Den 23/2 skar alltså Etza sig så illa på något vasst så att både en artär och ytliga ligament samt senor gick av med operation som följd. Mer om det kan ni läsa i förra blogginlägget. 2 veckor senare hade vi återbesök för att ta stygnen och lägga ny skena. Då visade det sig att såret var kraftigt infekterat. Peter (vår veterinär) vågade då inte packa in såret i en ny skena utan det han gjorde då var att böja upp benet i knäleden, tejpa fast det så och ha såret öppet. Vi fick dessutom ny antibiotika och en bakteriedödande och fuktgivande gel att sätta på såret. Etza hoppade omkring på 3 ben i en vecka och ni anar inte hur fort man kan springa på 3 ben. Det fick jag se när hon stack för att jaga Tea under ett obevakat ögonblick. När vi kom tillbaka efter den veckan hade såret läkt och blivit jättefint men man var tvugna att söva henne igen för det gjorde så vansinnigt ont att räta ut benet som ju hade varit tejpat i böjt läge 1 vecka. Etza skrek så att det ekade ut i väntrummet. Usch vad det gjorde ont i hjärtat.


Nåja hon fick en ny skena och Peo och jag började göra oss i ordning för att åka till Prag. Vi skulle vara borta i 4 nätter och Magnus skulle ta hand om Etza. Kvällen innan vi skulle åka upptäckte jag att skenan höll på att glida av. Panik!!! Jag åkte in akut med henne för jag vågade inte röra skenan själv. Väl inne så var det över stängningsdags när vi fick träffa en veterinär. Hon vågade inte heller börja linda av så sent eftersom man kanske skulle behöva söva henne igen och inte hade den tiden. Därför förstärkte man bara det lindade hjälpligt och så fick hon en tid dagen efter. Det var med blandade känslor jag åkte till Prag och Magnus följde med Etza till vet. De sövde henne igen och satte om skenan. Då fick hon en riktig parabol som halskrage eftersom Magnus sett hur påhittigt Etza hade tryckt ner den tidigare kragen så den böjde sig för att på så sett komma åt benet.


Sista dagen i Prag när vi var på väg mot flygplatsen ringde Lena och berättade att hon upptäckt att skenan börjat glida igen. Hon var och rastade Etza medan Magnus jobbade och nu undrade hon hur hon skulle göra. Jag bad henne förstärka med linda tills vi skulle komma hem.

När vi kom hem den kvällen vågade jag ta av hela bandaget och linda om skenan med hjälp av Magnus.

Det här var 2 veckor sedan och efter det har faktiskt fanskapet suttit.


Idag var det alltså dags att ta bort skenan. Jag var rätt nervös och det var inte smärtfritt för Etza. (Matte hade ju tejpat i pälsen, men så satt det oxå) Hon behövde i alla fall inte sövas och det hela gick fort. Nu ska vi ta det lugnt med bara korta koppelrastningar i 2 veckor till. Efter det ska jag öka på tiden långsamt och sedan börja släppa henne. Än så länge har hon bara markerat lite med det skadade benet hon stödjer inte på det utan hoppar mest på 3 ben. Peter sa att det är helt normalt efter 6 veckor i skena. Hon kommer succesivt att börja stödja på det. Han säger att det är läkt nu och att detta kommer att gå bra. Jag hoppas och tror att han har rätt.




 
 
Kärran

Kärran

4 april 2012 20:36

Det hoppas jag med! <3

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ulla & Skäggkillarna

Ulla & Skäggkillarna

14 april 2012 12:25

Skönt att det börjar gå åt rätt håll. Självklart kommer det att gå bra och Etza är snart sitt gamla vanligt jag:)

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards