Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg den 16 april 2012

Av Karin - 16 april 2012 18:24

I söndags startade Tea och jag i Workingtest nybörjarklass för andra gången. Det varr SSRK Östra som anordnade på Lidingö och jag hade blivit förvarnad om att detta prov oftast är svårare och att domarna är hårdare än vanligt. Detta för att det är så många startande hundar (i min klass 60 stycken) så domarna måste dra poäng för minsta lilla fel för att kunna skilja ekipagen i listan.

Dagen innan hade det som alla vet snöat och varit riktigt busväder men denna dag sken solen. Vi startade med en markeringsruta. Det var en fotsträcka på ca 10 meter och sen kom ett skott och ett kast mot en liten höjdkant i en dunge. Tea klarade den galant och vi fick 18 poäng av 20 möjliga. Jag vet faktiskt inte vad domaren hittade för fel att dra 2 poäng för men som sagt de var tuffa. Nästa ruta var en markering i skogen snett åt hö och där kom det störning från vä i form av en massa "kvackande". Tea kollade ljuden men sen vände hon fokus mot skytten och ut dit kastet kom.   Hon sprang ut men hittade inte dummien direkt, jobbade bra med näsan dock och fick in den efter en stund. När hon lämnat den blev hon lite busig och hoppade på domaren och vi ramlade raskt ner på 15 poäng. Vår tredje ruta var ytterligare en markering i skogen som hon klarade bra. Återigen var hon lite olydig efter leverens men vi fick 18 poäng. Fjärde rutan var på ett öppet fält där dummien hamnade helt utan referenspunkter. Där var det också en fotsträcka innan. Den rutan är jag jättenöjd med. Tea löste den bra trots att kastet hamnade ganska nära kastaren och fotsträckan gick också bra. Tyvärr en aning olydnad där också efter att hon lämnat dummien men även där fick vi 18 poäng. På vår sista ruta stod man i en liten skogsdunge och kastet kom på öppna fältet nedanför. Tea gjorde ett jättebra jobb men fick för sig att hon skulle lämna dummien till domaren istället för till mig. Jag fick rya i åt henne och fick in dummien men den missen gjorde att vi ramlade ner på 15 poäng.

Sammantaget är jag jättenöjd med lilla fröken. Jag saknar ju helt rutin på det här och Tea är ju fortfarande väldigt ung. Hela miljön är ju spännande för henne med domare och funkisar runtomkring. Jag märkte ju att det genomgående var stadgan efter jobbet som brast och då är det bara att gå hem och träna på det.  

Nästa mål vi har i sikte är B-prov som vi är anmäld till om 2 veckor. Där har vi massor kvar att träna men som sagt det är ju 2 veckor kvar.


Etza börjar gå mer och mer på tassen och jag har börjat ha henne lite lös mellan varven. Jag har dock inte släppt båda hundarna samtidigt än för jag vill inte riskera att det blir race. Nu ska jag börja öka längden på hennes promenader några veckor och sen tänkte jag få henne att börja springa lite med korta bollkast. Jag tycker att det går framåt så det läker nog som det ska   


   

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards