Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 20 september 2008

Känd Mentalstatus!

Av Karin - 20 september 2008 17:33

Idag var det dags för Etza att genomföra MH. Jag anmälde mig till detta sent i våras då jag fick för mig att jag skulle börja satsa på bruks också. Då fick jag ju veta att om hunden är över 18 månader så får man inte starta ens i appellklass om man inte har känd mentalstatus på sin hund.

Efter hinderincidenten har jag funderat på hur Etza skulle reagera på Dumpe, skrammel och spöken. Ärligt talat har jag tänkt att hon bergis blir skiträdd och drar till skogs. Så jag åkte till MH:t med viss bävan och en tanke om att  beskrivaren nog kommer att få avbryta.

Det började också lite tråkigt med att Etza inte ville följa med testledaren. Sen ansåg hon att hon måste visa sitt missnöje genom att morra också. Trist, men jag vet ju att hon inte tycker det är kul med främmande människor som hon inte lärt känna. Det är ju sån hon är. Däremot kan hon ju vara urgullig när hon har träffat någon ett tag. Att hon inte gillar lek och att kampa vet jag också. Det gick bra att leka med mig men inte med testledaren. Totalt ointressant tyckte Etza.

Sedan så överraskade hon mig faktiskt. Haren for hon efter som ett jehu och avståndsfiggen sprang hon ut till i racerfart för att sedan bli totalt ointresserad när hon upptäckte att hon inte fick något godis. 

Visst blev hon rädd för Dumpe och skramlet men hon avreagerade snabbt och det var inga problem att gå förbi efteråt. Spöken voffade hon ett par ggr mot när de kom nära men sedan tog hon faktiskt kontakt innan jag plockade av huvan på figgen. Där besvarade hon också kontakten från båda figgarna. Så helt osocial är hon ju inte :-)

Skotten blev det ju bara en 4a på. Men jag vet att Etza hade klarat det bättre om jag hade fått använda godis i stället för leksak. Jag vet ju att hon bygger på sig en viss berördhet när det smällt några ggr men jag är övertygad om att jag kan jobba bort detta. Jag har ju sett att hon inte blir lika berörd då hon arbetar. Hon släppte ju också det hela och var jättelugn då beskrivaren stod och gick igenom protokollet med mig.

Sammantaget är jag nöjd med att ha en känd mentalstatus på henne. Nu är det bara till att välja, spår, sök eller rapport. Hmmmm...................

Hela MH-protokollet ligger upplagt  under resultatfliken på hemsidan om någon mot förmodan skulle vara intresserad.

Tjenixen

 
 
Ingen bild

Etza

20 september 2008 18:11

Jag vill bara påpeka att det inte är jag som är på bilden.

 
Ezy Olsson

Ezy Olsson

26 september 2008 21:59

Hmm, att du vågade gå denna bana, jag är imponerad över dig kan du tro. Såg du så fula spökena var??? Skönt att du också gjort detta, nu kan man ju göra alla roligheter som finns. Kanon syrran!
GRATTIS på dig
Din syster Ezy

http://www.ezys.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards