Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2010

Vardag igen

Av Karin - 30 augusti 2010 16:03

Jaha, så är semestern slut och det är vardag igen. Blää. Visserligen börjar jag inte arbeta förrän på torsdag men ändå.

Nåja man ska inte klaga. Jag vet det. Semestern har faktiskt varit skön. Så där lagom avslappande utan alltför många måsten. Jag har varit mycket på landet och där har vi (läs maken) snickrat och jag har rödfärgat min friggebod. En hel del hundträning har jag oxå hunnit med.

Träffade Carro och Sid i onsdags och vi spårade samt tränade lydnad. Lydnadsträningen blev riktigt bra trots att det regnade. Jag körde hela lägreklassprogrammet för att se var vi står jag är speciellt nöjd med linförigheten där hon hade bra attityd och fokus. Krypet och framförgåendet får vi jobba vidare med men resten kan hon egentligen bra så det ligger mest på mig att hålla fokus och att vara TYDLIG.

Carro tränade bla ingångar och kom på att hon kunde belöna Sid med kamp hos mig. Han tyckte det var jättekul och bjöd tom på en ingång hos mig i ivern att få kampa. Min hand är fortfarande blå efter en liten sammanstötning med en malletand, men vad gör väl det. Kul hade vi.

Innan lydnaden spårade vi och Carro la ut flera spårupptag åt mig. Etza vimsar ibland vid påsläpp så jag tänkte belöna upp just den delen. Det var plockepinn i ca hundra meter och sedan en vittringsfri transport till nästa påsläpp. Etza gillar ju att plocka in pinnarna och det känns som om motivationen att spåra ökar när det är tätt mellan dessa. Carro är riktigt klurig när hon lägger spår och en sträcka, som dessutom gick på 3 olika underlag, hade hon krupit. Där fick grönisdamen problem det påsläppet grejade hon inte. Annars gick hon riktigt bra. Problemet är att hon ofta är lite vimsig vid första påsläpp på ickeförarspår. Ungefär som om hon behöver lite tid för att fatta vad hon ska göra. Att det är just den vittringen hon ska följa. Jag vill dock tro att lösningen är att gå många ickeförarspår. Det gäller att få till det innan den 18 september för då ska vi tävla igen. Lägrespår ska avverkas och vi måste avstå platsliggning och budföring pga skotten. Det ska bli intressant att se om vi kan få till resten. Målet är ju egentligen uppflyttning men jag kommer att jag bli jätteglad bara vi blir godkända.



Nu ska jag snart börja gå i väntans tider. Triss har börjat löpa. 1 månad tidigare än väntat.  Det kanske blir parning redan till helgen. Jag håller alla mina tummar (2?) för att det ska bli en bra parning och att det kommer ut fina små flatvalpar nån gång i början av november.   

 
 
Katarina

Katarina

1 september 2010 22:23

Aha, ni tänker avstå skotten? Funderade på om ni lyckats "få till det".
Vi håller också tummar för att Etza får bli storesyrra :)

http://lazyzero.bloggplatsen.se

 
Catherine

Catherine

5 september 2010 08:45

Vi håller tummarna ni kommer klara det, du är så duktig med Etza ;)
Va kul med en ny liten sötnos i familjen.. det blir kul för barnbarnen också.
Oj nu måste jag göra mig klar ska på tävling..må gott :)

http://www.majaoxantoseventyr.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards