Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 28 juli 2009

Kurs svamp & lite annat

Av Karin - 28 juli 2009 04:13

Vet ni att det finns konstiga individer som inte tycker om skogens guld?? Jag har en klubbkamrat som har hela tomten full och hon vill inte ha dem!!!??

Jag som kan gå flera kilometer för dessa läckerheter. Det är ju så gott med smörstekta kantareller. Folk är konstiga!

Nu har Etza och jag börjat vår kurs. I söndags åkte vi till Semmersbyn norr om Norrtälje och gick tävlingslydnadskurs för Carro. Det var jättekul. Dagens tema var ingångar på tävlingsplanen och eftersom det var ny plats och nya människor och hundar blev detta riktigt tävlingslikt. Carro ropade in oss en och en och vi skulle gå in på planen som på en tävling och hunden skulle ha full fokus på oss. Jag måste erkänna att jag har varit lite ambivalent till hur stort krav jag ska sätta på Etza när vi går in på planen. Jag har väl tyckt att bara hon går med mig så kan hon få kolla av omgivningen lite. Bara hon har fokus på mig när momentet börjar. Carro fick mig dock att inse att om allt är svart eller vitt för Etza dvs att hon alltid gör sin entré med full fokus på mig så kommer jag nog ha lättare att ha hennes fokus under resten av tävlingen också. Så nu har jag bestämt mig för att varje gång vi går in på en träningsplan så ska hon gå så.

Jag testade i måndags med att lämna henne i bilen medans jag först la ett spår och sedan förberedde planen för vårat träningspass. Sen tog jag ut henne för en kort rastning och efter det värmde jag upp henne lite på parkeringen. Sen gick vi ner till planen och övade ingångar. Det gick riktigt bra. Första gången försökte hon nosa av lite men då gjorde vi om och sedan fattade hon raskt galoppen. Jag varierade belöningarna mellan att bara gå in några steg till att gå hela vägen fram, ställa upp för ett fritt följ och påbörja detta. Vi hade faktiskt lite störning också då det kom 2 okända schäfrar med matte ner på planen medans vi höll på.

Något som gladde mig stort i måndags var hennes insats på spåret jag la. Etza har haft tendens att spåra lite högt så jag har lagt några jättekorta spår på gräsmattan ute på landet. Där har jag lagt godis i fotspåren för att få ner näsan på henne.  Nu hade jag lagt ett spår på bakplanen med 3 spårpinnar och 2 snusdosor med godis. Etza spårade som en liten prinsessa och plockade alla föremål. Nosen var i backen hela tiden. Hoppas nu att hon har fattat detta och spårar lika vackert när vi ska tävla den 20 september.

Nu väntar jag bara på att hon ska börja löpa. Jag hoppas att hon går igång snart så att hon är klar till tävlingen. Det vore ju trist att få avstå pga löp.


 
 
Cicci

Cicci

28 juli 2009 14:08

Duktiga flickor! Vi ses nästa vecka.

http://www.familjenkaos.dinstudio.se

 
Kerstin m jyckar 4

Kerstin m jyckar 4

28 juli 2009 23:46

Hahaha! Nej, det är ALLA ni andra som är konstiga. (Alla utom Katarina, tydligen. Vilket iof är lite märkligt...) *s*
Tacka vet jag blåbär, smultron o hallon. Dom kan man förresten käka direkt på plats, vilket är en STOR fördel!

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Katarina

Katarina

3 augusti 2009 10:20

Är ni anmälda till den 20:e nu alltså? Ska iofs snart gå in och kolla ÖBK´s tävlingsmail så jag lär bli varse svaret..... Då ska vi bara se till att Thomas och Lakritz anmäler sig också så är vi iaf tre hemmaekipage!

http://lazyochzero.dinstudio.se

 
Kärran

Kärran

3 augusti 2009 11:14

Jo, vårt alldeles nybildade agilitylag tävlade inte igår. Maja (o Catherine) kunde inte och jag ville ha SOVMORGON!!! :)

http://www.storolillnos.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards