Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2009

Spårfunderingar

Av Karin - 12 augusti 2009 14:32

Jag blir så fundersam när det gäller Etzas spårande.

Med tanke på appellen så har jag lagt mycket spår på ängsmark. Ofta gör hon som hon ska men nu ett par gånger har hon strulat en del.

Så här kan det se ut:

Hon startar spåret med näsan i backen och tar ofta den första pinnen.  Vid första vinkeln gör hon ett slag och sen verkar det som om hon helt har glömt vad hon håller på med.

Hon kan stå helt stilla och kolla mot horisonten.Länge, länge....

Hon kan slå runt runt och så ser det ut som hon får upp spåret, det är bara det att hon går käpprätt åt fanders, kanske 90 grader åt fel håll.

Detta händer även ibland under raksträckorna.

Hon verkar också ibland helt ointresserad av att spåra mitt på spårsträckan.

Ibland stannar hon och äter harlortar..............


Allt det här varvar hon med att gå jättefint och plocka alla pinnar. Då tänker man ju att detta är ingen baggis. Det här kan hon ju. Hon vet ju vad hon ska göra. Så nästa gång så gör hon något av ovanstående. Jag blir ju så himla osäker. Jag brukar försöka vänta ut henne men ibland har hon liksom tappat konceptet helt och hållet.


Har någon något tips om hur jag ska få henne mer säker på att fullfölja?

När hon spårar som hon ska med full koncentration så missar hon väldigt sällan någon pinne och hon är väldigt glad när hon hittar dem åt mig. Hon vet att matte blir överlycklig av dem och frikostigt bjuder på belöning. Så jag vet ju att hon kan. Det verkar mest som om hon ibland kommer av sig och ska kolla in nåt annat. Lite fladdrig liksom.


Nu har hon i alla fall börjat löpa så den osäkerhetsfaktorn kommer att vara borta till tävlingen. Men som sagt. Nu har jag fått en ny. Tack och lov verkar lydnaden sitta ganska bra för tillfället. Man får vara glad för det lilla.


 
 
Katarina

Katarina

12 augusti 2009 15:48

Tänk om man hade en sån där BC som bara kan allt från födseln, som utför alla arbeten i 180 och som man aldrig behöver träna med ;)
Det kanske är så att Etza tycker det är för enkelt med spåret så att hon inte anstränger sig så mycket? Eller så får du börja smeta in pinnarna i kattmatsgegg så dom får större värde.
Zero "slutade" ju spåra några veckor innan tävlingen förra året, i hans fall hjälpte det att jag talade om för honom innan att "Skärpning! Nu är det banne mig allvar!" Vi kanske ska köra ett sådant där konkurrensspår som Master Cicci lärt mig? Två hundar som turas om att följa spåret fram till pinnarna, kan bli ett jädra drag! :)

http://lazyochzero.dinstudio.se

 
Cicci

Cicci

13 augusti 2009 00:01

Tänk om man visste vad som rör sig i hundarnas huvuden... Håller med Katarina, en annan bakomvarande hund får ta hennes spår när hon går av och spåra till belöningen eller så får du göra det själv, spring fram och lek med dig själv och låt henne suktas. Brukar bara behövas ett par gånger. Kör du bara med pinnar? Lägger bara spåren själv? Varierar underlag, liggtid etc. Jag kommer på söndag så kan vi slå våra kloka huvuden ihop.

http://www.familjenkaos.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards