Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg den 3 november 2009

Av Karin - 3 november 2009 13:51

Eftersom gårdagens blogginlägg blev så totalt hundfritt så måste jag väl skriva några ord om dagens träning.

Tina, Anna, Lisbeth, Lotta och jag tränade på DTBK. Vi delade in oss och kommenderade varandra i fritt följ + ett moment. Först ropade Anna Lisbeth och mig parallellt i en trea. Samtidigt som Anna ropade granskade hon Lisbeth medan Tina kritiskt granskade mig. Det gick skitbra! Etza hade några släpp men höll då positionen bra. Hon var betydligt mer fokuserad än hon brukar och hon var TYST!! Skrattande Förra och förrförra veckans läten måste ha varit skendräktighet för nu är hon som vanligt igen. Visserligen lite pip ibland men mestadels tyst.

Efter FF kom sättandet. Där var Etza något segare i sittet än hon brukar. Troligen för att jag belönat mycket i förflyttning. Jag måste göra själva sättandet viktigt för henne. Det har gått förr så det ska väl gå nu också.

Medan vi satte undan våra hundar ropades Lotta i en tvåa. Mycket fint.

Sedan ropade jag Tina och Anna i elit FF och dumruta. Jättekul att ropa parallellt med två ekipage på planen men fasen så svårt att samtidigt kritiskt granska. Nu har Tina rätt bra koll själv och lite kunde jag säkert bidra med men trots att man är kvinna var det svårt att ha två bollar i luften samtidigt.


Vi snackade en stund och sen körde vi varandra igen. Vi valde ett par moment vi ville träna. Jag tog hopp/apport helt moment och fjärrdirigering 3 skiften på halv avstånd.

Detta var första gången vi körde hopp/apport med ingång till hindret och en tävlingsledare som lämnar apportbocken samt kommenderar. (Jag tordes bara köra med 5 plankor.) Det gick bra. Etza slog i lite på utvägen men plockade apporten och hoppade efter en sekunds tvekan tillbaka. Tungan ute  Vi har definitivt ett moment. Cool  Det gäller bara att jag tänker och placerar mig tillräckligt nära samt inte kastar apporten för långt.


Etza har en fjärr som är 8a mässig (om hon är tyst). Hon har förflyttat sig drygt 1 dm framåt efter 6 fulla skiften. Detta kommer sig av att hon trampar lite i framförallt sitt - stå och stå - ligg. Under 2 dagar har jag petat i detta hemma. Det jag gjort är att jag har varit väldigt noga med att bara belöna rätt skiften och inte släppa igenom något tramp. I dag så gjorde hon helt rätt. Glad 3 skiften helt perfekt utan att låta. Kanske på väg mot en tia? ???


Vad härligt det är när solen skiner och träningen går som en dans. Livet kunde inte vara lättare just då. Ramlar nog snart ner på jorden igen men njuter så längen jag kan och tragglar naturligtvis vidare med de små detaljerna. Det närmar sig tävling. 2 veckor kvar............Förvånad



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards