Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg den 5 december 2009

Av Karin - 5 december 2009 15:52

Varför har jag inte en hund som håller ihop under tävling?  Så här känns det ungefär just nu.

Innan jag gick in på plan hade jag en jättefokuserad hund. Vi gjorde jättesnygga uppvärmnings fria följ. Etza satte sig snabbt och glatt. Vi körde inkallning med ställande och hon stannade snabbt och framförallt så låg hon som hon skulle vid lämnandet.

När vi sen gick in på tävlingsplanen kände jag faktiskt att jag hade en fokuserad hund med mig in på planen. Tänk om det hade varit så.

När fria följet startade bestämde sig Etza för att det var ganska kladdigt på planen. Usch. Sega sättanden och även inga sättanden vid halterna var följden. Slarvade vid vändande på stället och vi fick även nerdrag på extrahjälper från föraren. Undra vad det kan ha varit?    Nåja bitvis var fria följet riktigt snyggt fick vi också höra av Jan-Ola som dömde men Etza håller inte ihop och betyget blev så lågt som 6,5.

När jag vände mig om efter att ha kommenderat SITT i sättande under gång sa Jan-Ola. Det var faktiskt ett jättesnyggt ställande. 0 i protokollet.

Tja så där fortsatte det. Hon satte sig upp när jag lagt henne och lämnat henne både i inkallning (6a)och fjärren (7a). I rutan la hon sig aldrig riktig. Ner på armbågarna för att sen sätta sig helt upp när jag började marchen mot henne. (6a)

Jan-Ola sa att Etza är en hund som inte är bekväm i tävlingssituationen och därför inte håller mentalt men att det bitvis var jättesnyggt och att det syns att jag jobbat MYCKET med henne. Jag vet att han har rätt men tror också att det finns flera faktorer i det hela exempelvis den kladdiga planen. Jag måste ju också tro att det går att träna bort en del av det här. Alltså mer störningsträning och mer tävlingslik träning.

Vi skrapade ihop 210 poäng och ett 3e pris. Platssiffra 6 av 12.

Det är väl ganska ironiskt att det bästa momentet idag var hopp/apport.   

Undrar om man ska börja med något annat?   

Fast ni som känner mig vet att jag är ganska envis. Man lär sig dessutom något hela tiden. Så min utmaning ligger ju i att klara 3ans förstapris och jag vet att jag kommer att göra det så småningom. Frågan är bara när?

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards