Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 4 juni 2010

Nya tag!

Av Karin - 4 juni 2010 11:13

Nä nu får det vara slut med skrytinlägget från tävlingen. Dags att uppdatera om vad som hänt sedan dess.

Dagen efter tävlingen var det namngivning för lille Erik. En kanonfin dag. Solen sken och fåglarna kvittrade. De kunde inte valt bättre. Namngivningen började först kl 14 så jag passade naturligtvis på att börja med träning på förmiddagen. Nyfiken på att träna nya moment som man är. Jag har ju inte testat med att skicka Etza till kon för jag har varit rädd för att rutan skulle bli sämre inför tävling i trean men nu var det dags. Det gick bra att få in det och nu 2 veckor senare känns det faktiskt som om det sitter. Det är jättekul att träna lite nytt och det känns som om Etza också tycker det.

Onsdagen efter var jag på föreläsning med Eva Bodfält. Koncentration handlade det om och jag fick ny inspiration till att utmana min hund i olika träningssituationer.

Vi har också under dessa 2 veckor tränat dumruta (känns som om det skulle kunna funka) och dirigering höger, vänster samt börjat dirigera till rutan och apporter. Jag försöker vara noga med att dela upp det hela men ni som känner mig vet ju att jag är het på gröten och gärna går lite fort fram så jag ska ekänna att jag även har provat hela moment   . Det har väl inte varit helt lyckat (det är väl bara dumrutan som sitter som helt moment) men delar går mycket bra.

Idag har jag faktiskt haft en mycket bra träning av rutan. Där har jag kunnat länka konskick med skick till rutan fast avståndet mellan kon och ruta har varit kortare än tävlingsmässigt.

Utöver momentträningen tränar jag mycket på låååång, tråkig platsliggning. Etza får ligga i 10- 20 min när vi är ute på promenad och jag sitter och filosoferar på en sten. Jag accepterar inte att hon pratar och jag accepterar inte att hon kryper.

Dessutom försöker jag också få in så mycket koncentration och fokus på mig eller uppgift som jag bara kan.

Husse la ett spår åt oss i onsdags. Han skulle ut i skogen och springa så han fick ta med sig några pinnar att lägga ut på vägen. Jag visste bara var han startade spåret och var tvungen att lita fullständigt på Etza. Alla pinnar kom med tillbaka och jag hade en mycket bra känsla hela tiden.

Nu måste jag tyvärr ge mig iväg till jobbet. Avslutar med några bilder från namngivningen.  Ha det gott mina vänner vi hörs.

   

   

 
 
Katarina

Katarina

4 juni 2010 20:55

Neeeej - skryt mer! Det skulle jag ha gjort :)
Förstår att det är väldans roligt när man "får" börja träna in nya moment. Förutopm dom där jädra momenten i tvåan då :S
Vilken supersöt liten Erik ni har :)

http://lazyzero.bloggplatsen.se

 
Kärran

Kärran

6 juni 2010 14:10

Ja, det måste vara kul med nya lydnadsmoment. Och vilken duktig husse som la pinnarna precis rätt - fast han sprang till skogs. Duktigast var dock nog Etza som hittade dom, o matte som vågar lita på sin hund. Visst är det en häftig känsla!! :)

Förresten blev jag mäkta imponerad av den låååånga tråååååkiga platsliggningen i skogen. Sånt skulle jag ALDRIG ha tålamod till. Imponerande!

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Catherine m/vovs

8 juni 2010 23:57

Härligt att träna in nya moment, det ser vi också fram emot!!
vilket lyckat spår då, jag rörde till det för lillkillen på kursen idag och inte litade helt på han, oj vilket skäll jag fick av J-O efteråt..!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards