Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 13 september 2010

Myror i skallen

Av Karin - 13 september 2010 11:19

Myror i skallen får man när man tränar med Etza.

Förra veckan gick vi 2 spår. I onsdags var Tina spårläggare. Spåret var 7-800 m långt och för övrigt var det tävlingsmässigt. Etza gick som en klocka. Nosen i backen från första stund. Alla pinnar med hem.  Hon hade lite problem när hon vindade in en snitzel Tina hade hängt i en buske (vi brukar ju aldrig snitzla och jag tror att hon letade efter en pinne) men hon jobbade hela tiden och löste det hela bra. Jag var jättenöjd med henne och fick en härlig känsla med mig.


I lördags var det Carina som stod för spårläggningen. Etza spårade jättehögt hela vägen. Hon hittade runt men missade 3 pinnar samt gick förbi slutet! Hon jobbar dock hela tiden och har en stark drift både att spåra och att hitta pinnarna. Jag blir så konfunderad bara över att det kan vara sån skillnad. Nervös blir jag oxå inför tävlingen på lördag. Känslan jag fick med mig härifrån var inte lika bra.


Nu gäller det att hitta förklaringar:

1. Hon känner Tina bättre än Carina. (Hjälper inte på lördag för då lär hon inte känna spårläggaren)

2. Pinnarna som Carina la ut hade legat i frysen och ingen hade tagit i dem innan hon gjorde det. Pinnarna som Tina la hade inte min vittring men var nog inte lika avvittrade. (Hjälper inte heller på lördag för då är det pinnar som som definitivt inte luktar mer än spårläggaren)

3. Slutapporten på Carinas spår låg ute på ett nyavverkat hygge. Dessutom på en stubbe. (Kan hjälpa på lördag)


Jag tror inte att Etza Hade missat slutet om det hade legat på backen, för övergången från skog till hygge klarade hon väldigt bra och faktum är att där satte hon också ner nosen bättre.

Jag förstår ju att vi har tränat för lite på "rena" pinnar och helt okända spårläggare. Nu är det ju inte så mycket tid kvar att träna på det heller. Jag hoppas på ett spår nu på onsdag fm men då är det antagligen ingen helt ny spårläggare, men pinnarna tänker jag köra "rena". 

 
 
Kärran

Kärran

14 september 2010 11:15

Äh! Det finns ingen anledning till att bli nervös.
Om det funkar på lördag - Jippeee!!! :)))) (Vilket det antagligen kommer att göra.)

Om inte - det kommer fler tävlingar och fler spår. Och det är väl kul - eller?

Jag kommer iaf hålla tummarna på lördag. Lita på det! :)

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Hanne & Cleo

Hanne & Cleo

14 september 2010 14:20

Min erfarenhet (iallafall på viltspår) är att mina hundar är mer noggranna när de inte känner spårläggaren alls. Vi vet ju inte riktigt vad de följer i viltspåret egentligen. Så självklart kommer det att gå kanon till helgen och om inte på det igen ;))

http://www.sigge05.bloggplatsen.se

 
Cicci

Cicci

15 september 2010 23:52

Har du provat att analysera vad Etza gjort innan? Kanske var hon tröttare andra gången och då hade lite svårare med koncentrationen. Kanske satt hon i bilen och laddade annorlunda. Försök hitta annat du kan ändra på än spåret. Lite sent att hitta spårlösningar innan lördag. Försök komma på hur du lagt upp tillvaron ifrån ett par dagar innan till minuten innan spårpåsläppet de gångerna som spåret verkligen fungerat. Håller alla tummarna dvs två!! på lördag och hoppas, hoppas att vi hinner spåra något tillsammans innan snön och kylan kommer. Fast jag spårar när det är snö också...

http://www.familjenkaos.dinstudio.se

 
Karin & Etza

Karin & Etza

16 september 2010 10:57

Tack för tipset Cicci. Jag har nog funderat lite i de banorna oxå. Ett samband jag tydligt sett är att en promenad innan spårpåsläpp inte är bra. Det har hänt att jag lagt spår och sen gått en promenad medan det lagt till sig (så oxå i lördags + budföring utan skott). Då går hon generellt sämre. Sitta i bilen och ladda verkar bättre. Synd bara att tävling kan vara lite oförutsägbart på den punkten, man kan ju få göra både lydnad och budföring innan om man har otur. :-)) Klart vi ska spåra även om det är snö.

http://www.etza.bloggagratis.se

 
Carina & Deedee

Carina & Deedee

16 september 2010 11:43

Jätteintressant det här med spåret och hur det blir annorlunda från gång till gång. Uppladdningen kanske inte var den bästa med promenad och Deedee som var lite "bitchig". Löpdoft kan få även tikar att tappa koncentration. Vi håller alla tummar och tassar vi har för er på lördag.

http://www.deeamy.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards