Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 8 maj 2011

Tävling och spår

Av Karin - 8 maj 2011 21:22

Igår var det dags för hemmatävling på Österåker. Det kändes skönt att vara på hemmaplan när det var dags att återdebutera i elitklass. (Vi har ju tävlat en gång förr men då kom vi ju inte runt.)


Innan den här tävlingen har det börjat strula i kvarmomenten igen. Etza är allmänt orolig då jag lämnar henne och senaste tiden har hon börjat lägga sig ner på sitt i grupp. Vi har jobbat ganska mycket med just det momentet och på tävlingen så satt hon faktiskt hela tiden men hon var väldigt orolig. Det var tramp och gnäll och klia. Vi fick en 6a. Sen var det dags att ligga. Hon satte sig upp så fort jag gick ifrån henne. Har vi jobbat med att sitta så ska man sitta tänkte hon väl  

Sen la hon sig en stund för att återigen sätta sig och dessutom låta ett tag. Stark oro stod det på protokollet och en nolla blev följden. 

Jag vet inte vad jag ska göra för att få henne att känna sig trygg i dessa moment. Förslag mottages tacksamt.


Fria följet var ingen katastrof med vårt mått mätt men visst ska vi kunna göra bättre ifrån oss än 6,5 poäng. Hon kom ur position i några svängar och "glömde" sätta sig i några halter. Jag tycker dock att hon tog sig mot slutet och hon var ändå med mig. Det är gräsligt långt att gå ett elit fritt följ.

Dumrutan var riktigt bra. Tycker nog själv att den var värd mer än de 8 poäng vi fick.

Inkallning med ställande och läggande kan vi mycket bättre. Hon satte sig upp när jag lämnade henne (återigen för att vi tränat mycket sitt/stilla?), skiftet till stå var sent och jag fick dra i med ett extrakommando för läggandet. 5,5 poäng.

Rutan fick vi av någon konstig anledning 7,5 på. den borde ha blivit nollad för Etza la sig med hela tassarna utanför. Men vi tackar och tar emot att domarn var dåligt påläst. Jag är nöjd med tempot till kon och tempot till rutan. Sen satte hon sig (???) på första liggkommandot och när jag la om henne kom hon utanför.

Dirigeringsapporteringen hade kunnat bli en nolla då Etza for raka vägen fram till mittapporten. Jag kunde dock hejda henne och få henne att ta vänster när hon smakat lite på mitten. Vi fick i alla fall en 5a.

Hopp/metall klantade jag till genom att kasta för kort. Etza fick inget utrymme att hoppa tillbaka och rundade därför hindret på tillbakavägen. 0 poäng

Vittring rätt pinne men ganska mycket tugg.Dåligt tempo också. 6,5

Fjärrdirigeringen helt ok. Lite gnäll vid lämnandet. 8


Jag är inte nöjd med kvarmomenten. Däremot är jag ganska nöjd med resten, trots att vi hade kunnat prestera mycket bättre. Det jag framförallt är nöjd med är helheten. Att Etza inte flippade ut utan var med mig hela programmet. Det kändes också bra att kunna avsluta med en 8a i fjärren och att kunna rusa av plan med Etza och tokbelöna efter det långa programmet. Jag hoppas att hon får en bra minnesbild av det.


Jag måste gratulera världens bästa Tina. Hon tog ett förstapris med Farin i lydnadsklass 1 och kom 2a bara slagen med 1 poäng. Sen tog hon även förstapris med Triss (Teas mamma) i elitklassen som de vann. Nu är det bara ett förstapris kvar innan mamsen blir lydnadschampion. Det hoppas jag att jag får vara med om nästa gång vi tävlar. Det blir om 4 veckor. Etza och jag behöver slipa lite på formen till dess.


Närmast på programmet står en lägrespårstävling om 3 veckor (om vi kommer med). Därför la jag spår till båda hundarna idag. Etza fick ett 790 m långt skogsspår som hon fladdrade en hel del på framförallt i början. Hon lämnade kvar 3 pinnar och var av spåret en hel del första biten. Fokus på det alltså närmaste tiden och så måste jag kolla av var hon står i krypet. Usch det var länge sen. Man kanske ska hoppas på att bli bortlottad...............


Lilla Tian fick ett 100 meter långt spår med leksak på slutet. Jag satte på henne selen för första gången och den störde henne lite i början, men sen bar det av med näsan i backen ända tills hon hittade flisflätan och fick leka dragkamp med matte. Duktig tjej.


 
 
Katarina

Katarina

12 maj 2011 23:26

Får man skriva om förslag, trots att man inte har några förslag, bara för att säga att man är förslagslös?

http://lazyzero.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards