Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 3 juni 2011

Blandad kompott

Av Karin - 3 juni 2011 22:52

Det blev en mycket blandad kompott på dagens tävling i Strängnäs.

För det första så sket sig kvarmomenten alldeles. Jag hade inte kunnat få en bättre lottning. Nr 1 innebar att vi fick en kant och dessutom drog Tina 2an med Triss så vi hade en känd hund vid sidan. Men Etza är mycket otrygg i sina kvarmoment just nu. Hon reste sig i båda momenten. Sitt i grupp började med kliande, nos och stark oro innan hon ställde sig och i platsen hörde jag att hon skällde och hon stod upp när jag kom tillbaka. 0 i båda momenten.

FF var struligt med en tävlingsledare som sa fel och dirigerade mig in i både koner och nästan i hindret. Rätt nöjd ändå. Vi fick en 8.

Dumrutan gav också en 8. Hon trängde i första svängen och satte sig lite segt.

Sen kom inkallningen och där berättade Tina för mig att hon nosat och krupit då jag lämnade henne. (Återigen separationsångest??) Det såg ju inte jag men det jag såg var att hon tjuvade på första kommandot och hade ett lååångt ställande. 0 där också.

Rutan hade kunnat vara snygg men hon for igenom och jag fick dirigera in henne och därmed flera liggkommandon innan hon hamnade på plats. 7 i betyg.

I dirigeringsapporten tog jag en liten chansning och peppade henne med "den apporten är det" när tävlingledaren la ut apporterna. Synd bara att domaren hörde. Pratar med hund står det på protokollet. Lite segt tempo till kon drog också ner betyget i en annars bra apportering. Vi fick 8,5 på det.

Så nollade vi hopp/metallen. Hon tvekade när hon skulle ta upp apporten och rundade sedan hindret. Det känns som om vi har ett litet problem där igen. Nollade ju på förra tävlingen men har på träning varvat mellan att runda och att hoppa. Sista träningen gick det bra. Jag får verkligen träna på att kasta. Förra gången var det för kort och denna gång vart det för långt. Blir det för långt känns det som om hon fortfarande tycker det är lite läskigt. Sen får jag också känslan av att hon inte gillar metallen speciellt mycket.

Vi avslutade dock bra igen med 9,5 på vittringen och 8 på fjärren.


Sammantaget är jag naturligtvis inte nöjd med kvarmomenten men resten av programmet tycker jag ändå känns rätt bra. Det känns som om Etza orkar hela och har bra fokus och hyfsad attityd.

Påt igen. Jag tycker ju att det är kul att tävla så fler tävlingar blir det. Men ni kommer inte att få veta när. Lite hemlig får man vara.   

 
 
Kärran

Kärran

4 juni 2011 09:47

Näää, inte vara hemlig! :P

Förresten ska du var glad över att Etza tydligen tycker om dig - och vill ALLTID vara nära sin matte!

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Catherine

4 juni 2011 10:59

Jo lite hämlig får man vara :))
Låter som en rätt hyfsad tävling i det store o hela, bra poäng. Synd med oron i kvarmom, låter som hon fått en viss ovana där... som du sa pån iget bara!!
Jag också tycker det är så kul å tävla, vi tävlar gärna ofta och mkt i olika saker !!
Lycka till med träningen :)

 
Katarina

Katarina

12 juni 2011 22:39

Jag tror att Etza vill ha semester!

Jag börjar faktiskt också snegla lite på lägrespår i höst. Vore ju roligt att vara deltagare på någon tävling någon gång :)

http://lazyzero.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards