Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2010

Hur svårt kan det vara????

Av Karin - 1 oktober 2010 11:36

Frågan i rubriken kommer sig av min frustration kring dirigeringsapporteringen just nu. Jag har kört med burkar och då är det inga som helst problem att springa till rätt burk när jag dirigerar ut henne från konen. Med apporterna ute har hon ibland varit klockren. Stuckit ut direkt åt rätt håll och sugit rätt apport. Jippiee har jag tänkt men det har nu visat sig att hon inte alls är så klockren som jag trodde. Sista tiden har hon nästan konsekvent gått ut åt rätt håll men sen antingen dragit förbi mot en kon längre bort eller som oftast svängt av mot mittapporten för att suga den i stället.  Jag varierar avståndet och hon har lättare när apporterna ligger närmare och när jag står närmare henne och dirigerar. Men så fort jag kommer ut på rätt avstånd blir det problem igen. Jag är jättetydlig med att visa både med blick, kropp och arm. Men det är som om hon får ett synintryck av mittapporten när hon är på väg mot rätt apport får syn på mitten och väljer den i stället. Ska man ta bort den ett tag och bara köra med hö och vänster? Vad händer då när man lägger dit den igen? Det känns som om jag behöver en strategi för detta att hålla mig till en längre tid.


Nu är det bara 2 ggr kvar på kursen jag håller. Jag tycker att det är kul och i onsdags fick jag beröm av en kursdeltagare som tyckte att kursen var jättebra. Det känns alltid roligt med sånt.


Igår var Petter och Erik och hälsade på. Alltid jättemysigt. Etza har som ni ser också insett fördelarna med barnbarnen. Det gäller att hålla sig i närheten.

     

 
 
Katarina

Katarina

1 oktober 2010 22:40

Visst behöver man beröm som kursdeltagare (även om man tycker att det känns som att alla är nöjda). Dumt nog glömmer jag ofta bort det när jag själv går kurs, men bara pinnar på och njuter av allt men påpekar det inte för personen som lägger ner sin själ i det hela.

http://lazyzero.bloggplatsen.se

 
Carina & gänget

Carina & gänget

3 oktober 2010 21:16

Jo, lite privalektioner i oríentering behövs nog i så fall. Ultraljud imorgon har jag hört.... vi håller tummarna.

http://www.deeamy.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards