Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg den 10 april 2010

Av Karin - 10 april 2010 14:37

...träning är färskvara. Fast jag vet inte om det stämmer .??


Jag ska vara spårläggare till spår DM som går om två veckor. Jag har fått ett spår som går i jättefin skog. Det är en fröjd att gå det. Idag tänkte jag se om det sitter kvar något av spårkunskaperna hos Etza. Jag gick mitt spår som ju är ett elitspår, 1,5 km långt med både 90 gradersvinklar och en 45 gradersvinkel. Först tänkte jag bara lägga några pinnar i början av spåret. Etza har ju inte spårat sedan i höstas och hon lär ju inte orka hela spåret, tänkte jag. Fast när jag gick spåret så tyckte jag att det kändes bra att lägga ut 7 pinnar och slut precis som det ska vara på tävlingen. Det är alltid skönt att ha provat var det är lämpligt att lägga sina pinnar så man inte står där med flera pinnar kvar när spåret nästan är slut.

Tillbaka vid bilen tog jag en fika och gick en kissrunda med Etza. Spåret fick ligga i 60 minuter. När jag selade på Etza märktes det att hon mycket väl fattade vad det var frågan om. Hon var jättehet. Jag gjorde ett högre/elitpåsläpp och Etza for ut som en raket med näsan i backen fram till spåret. När hon kom fram tog hon direkt upp det och drog iväg åt rätt håll. Mycket noga och målmedvetet. Det kändes rent ut sagt skitbra!! Nu var det ju som jag trodde att hon inte riktigt orkar hela distansen. Hon gick riktigt bra ungefär halva spåret. Plockade 3 pinnar men sedan blev hon lite okoncentrerad. Då bröt jag en stund. Tog av hennne linan och vi satte oss att vila ett tag. (Jag behövde också vila. Det är tufft att springa bakom hängandes i linan) Sen släppte jag på henne igen där vi slutat. Trots vilan så var hon inte lika skärpt och hade flera släpp men hon hittade alla pinnar. En pinne gick hon förbi men precis samtidigt som jag såg den fick hon vittring på den och vände upp och plockade den. Det gillade jag att se.

Jag är mycket nöjd med hennes insats idag.   

Visst finns det mycket att jobba vidare på framförallt i uthållighet och jag behöver lära mig läsa henne bättre så att jag litar fullt ut på henne.

Vinklarna då? Jo 90 gradsvinklarna klarar hon jättebra. Däremot hade hon problem med 45an. Hon kände spåret ut från vinkeln och genade. Jag skulle ju önska att hon gick precis som det är lagt men jag har ingen aning om hur det ska vara. Ska man kräva precision där eller?

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards