Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg den 16 juli 2010

Av Karin - 16 juli 2010 18:23

Idag har jag och Etza tränat med Carro och Sid. Vi började med att träffas kl 08 på klubben för ett litet lydnadspass. Jag är jättenöjd med Etzas attityd och engagemang. När något inte funkade, ex dåligt tempo i en ingångsinkallning, ojojojade jag och gjorde om. Etza skärpte då till sig och man såg att hon fattade galoppen och ansträngde sig för att göra rätt. Externbelöningen har också börjat funka. Hon väljer bort köttbullen på ryggsäcken för att göra sitt bästa hos mig innan hon får ta den. Ni anar inte hur kul detta känns.   

När Etza vilade körde Carro fritt följ med störning. Sid gjorde några blicksläpp men kom snabbt tillbaka och han hade en härlig attityd. Jag vet att Carro var jättenöjd med honom.

Efter lydnadspasset åkte vi till skogen för att spåra. Carro stackarn fick lägga spår både åt Etza och Sid. Sid fick ett tävlingsmässigt appellspår på åkern och ett kort kringelikrokspår i skogen. Han är en hejare på att spåra den killen. Spåret är viktigare än apporterna vilket visade sig när han gick över slutet och fortsatte vidare dit Carro hade gått. Carro fick stanna och när han kom tillbaka hittade han piplekasaken som låg som slut genom att han råkade kliva på den så att den pep till. Så sött!!!

Till Etza och mig hade hon lagt ett ganska svårt spår rakt genom ris buskar och snår samt över stock och sten. 1100 meter blev det. Varmt, jobbigt. Jag insåg att Etza har för hög fart ut. Nästa gång ska jag bromsa henne lite. Det visade sig genom att hon blev trött efter ett tag och då snurrade lite. Både Carro och jag trodde att vi var borta men Etza redde ut det och hittade runt. Hon tappade visserligen 3 pinnar men hittade slutet och tog sig tillbaka till spåret genom att bakspåra sig själv. Jag är sååå jättenöjd med henne. För det här spåret var ingen barnlek. Med mig till nästa spårtillfälle har jag att inte låta henne rusa i början samt att jobba närmare henne i linan.

Efter en intensiv förmiddag i värmen var jag tvungen att åka och jobba. Nu jobbar jag hela helgen + några dagar i veckan + nästa helg + må,ti & onsd, men sen........ sen är det SEMESTER   


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards