Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Ridhusträning x flera

Av Karin - 18 januari 2011 16:50

Åh vad skönt det är att vara ledig och hinna med sina hundar ordentligt. Jag skulle vilja vara ledig längre än jag är och jag har redan ångest för att börja jobba fast det är 2 veckor kvar till dess idag. Knäpp är man men jag gillar verkligen att vara hemma.

Tea växer så att det knakar. Hon har redan varit med 4 ggr när jag har tränat med Etza i ridhus. Vi sitter mest still på ryggsäcken då och försöker nöta in att det är mig hon ska ha fokus på. Det går ganska bra faktiskt. Visst kollar hon in de andra hundarna men sen är det som att hon kommer på sig och vänder då snabbt blicken mot mig igen. Det lönar sig ju och hon får ju både beröm och godis.

Vi har börjat träna på att hon ska sitta kvar när hon kommer in från tomten. Vi har som ritual att torka tassarna och när vi har gjort det så säger jag sitt-stanna och reser mig upp. Sen väntar jag en liten stund innan jag säger varsågod. Vi är redan uppe i 15 sekunder!


Etzas träning då? Jo vi ska ju tävla igen i Rättvik första helgen i februari så nu är det hårdkörning som gäller. Det är alldeles fantastiskt att vi har fått till så bra ridhusträning. Tack Carro och Jill för det.

Idag var jag riktigt nöjd med Etza. Hon har mycket bättre fokus och det är riktigt kul att träna med henne. Jag körde fritt följ, dumrutan och rutanskick i en kedja. Tina kom in när jag hade börjat och det gjorde att jag kände mig nervös och fick riktig tävlingskänsla. (Därför glömde jag bort att inkallningen kommer mellan dumrutan och rutanskicket så den körde vi sen). Fria följet går riktigt bra just nu med bra fokus och mestadels bra position, dumrutan var med fina skiften stå och ligg, något långsam i sättandet och nos i backen i samtliga. Rutanskicket gick jättebra.

Sen fick Etza vila i bilen och jag ropade Tina och Triss. Så var det meningen att Tina skulle ropa mig i en kedja till. Slutet på rutan (inkallningen), dir apport, vittringsapp och fjärr. Men när Etza lämnades liggande i rutan och jag fortsatte marchen för att ropa in henne började hon skälla. Då tog jag henne utan ett ord till bilen och plockade ut Tea i stället.

Det är kul att se vilken effekt det har på Etza. När det väl blev hennes tur igen hade jag en mycket mer samlad hund. Dirigeringsapporten gick bra med några extrakommandon. Hon sprang till konerna för dumrutan först men hittade rätt apport sen jag ropat apport 2 ggr till. Vittringen gick jättebra. I fjärren måste jag träna med tävlingsledare. Etza tyckte det var jättekonstigt att Tina stod mellan oss och viftade. Bra skiften dock när vi väl fick kontakt.

En hel del att träna på men vad sjutton. Det är ju 2,5 vecka kvar!!

 
 
Ingen bild

Tina

18 januari 2011 21:13

Tack för hjälpen idag! Ni är så duktiga, du,Etza och Tea, det kommer att gå kanon i Rättvik!!

 
Jessica Gnista & Sota

Jessica Gnista & Sota

18 januari 2011 23:19

Det är jätte roligt att följa Tea här i din blogg, och självklart även Etza och din träning/tävling. Håller tummarna för er i Rättvik!! Gnista börjar nog längta tillbaka till träning och långpromenader, även om hon är en jätte duktig mamma :)

http://www.skeppartorps.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards