Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Veckan som gick (eller vart tog januari vägen).

Av Karin - 30 januari 2011 17:44

Jaha, då har sista semesterveckan gått också. Hur fort kan fyra veckor gå egentligen? På tisdag är det dags att börja jobba igen. Jag har verkligen njutit av att vara ledig och ha full tid att introducera Tea i familjen. Det känns faktiskt som att det kommer att gå bra att börja jobba också men jag kommer att sakna friheten ledigheten gett mig att förfoga över min tid.

Sista veckan har Etza och jag hunnit med tre ridhuspass. I tisdags  blev vi ropade av Cicci i en hel kedja: Fritt följ, dumrutan, inkallning, rutan och dirigeringsapportering.  Etza varvar upp sig en del och tjuvstartade både från inkallningens skiften och i inkallningen från rutan. Så under onsdagens och fredagens träning var det fokus på stadga. Det gick mycket bättre då men frågan är hur det kommer att funka ett helt program utan godisbelöning. Vi får se helt enkelt. På lördag och söndag är det ju dags. Vi åker till Rättvik ett helt gäng. Det ska bli jättekul och jag tänker bara ha kul. Hur det än går.


Tea har hunnit bli 12 veckor. I onsdags var det dags för 12-veckorsspruta och veterinärbesök. Allt var bara bra och lilla? damen har kommit upp i en matchvikt på 9,7 kilo.  Första halsbandet är urväxt och jag har letat rätt på ytterligare ett gammalt som är lite större. Hon tar sig lätt  både i och ur soffan och klarar trappen galant.

I går var vi med på jaktträning hemma hos Tina. 5 vuxna flattar hämtade in dummisar så det stod härliga till medan Tea och jag stod passiva och tittade på. Lilla damen skötte sig bra och fick mycket godis när hon valde att ta kontakt med mig i stället för att titta på de andra. Efter detta var hon jättetrött och sov länge. I dag har vi också tränat kontakt/passivitet. Vi följde med husse till Skavlöten. Där var det massor av folk som åkte skidor, skridskor och sprang. Tea och jag satt 30 min i solen på en bänk och övade oss i att välja bort alla andra. Det gick jättebra och efter det hade jag en lika trött tjej igen.

Vi har också övat på att hitta position vid sidan. Nu bjuder hon faktiskt ofta på att komma in på vänster sida och sätta sig för att få sin belöning. Inkallning med pipa tränar vi på ute + att jag blåser vid alla måltider och det har fört det goda med sig att Etza nu också kommer som ett skott när jag blåser. Idag lyckades jag få stopp på Etza när hon tjuvrusade iväg efter rådjursspår. Hon tvärnitade och vände tillbaka med full fart.


Denna vecka har vi också haft 2 st ettårskalas. Erik fyllde 1 år i onsdags och då var Peo och jag och även farmor och farfar där och gratulerade. Han fick en bobbycar av sina föräldrar och vi köpte släpet åt honom så nu kan han köra och lasta. Om han nu får låna sin bil av storebror. Petter tyckte nämligen att det var mycket roligare att köra den här bilen än den som han själv har sen innan. Den gamla bilen fick Erik knappt peta på förut men nu gick det bra, bara storebror fick köra släpet. Tur att Petter är borta på dagis må-torsdag så att konflikterna inte blir så många.

I går hade vi kalas för lite fler släktingar.

Erik har också börjat gå och för varje dag blir det längre och längre. Det är så kul att se hur stolt han är för det.

Lena har börjat arbeta och precis som det var med Petter så hjälper jag till med en dag i veckan. Jag lämnar Petter på dagis och sen har Erik, hundarna och jag en massa lektid innan det är dags att hämta storebror klockan tre. Mamma kommer hem vi femtiden och sen vill jag lova att det är en trött mormor och 2 trötta hundar som ger sig av hem.

  Den gamla bäddsoffan i datarummet är min!   Jag ska bli apportör när jag blir stor.   Förundrad ettåring.   Tårta var smaskens och det är jättekul att äta själv.   Petter visar att han fyller 3 år den första mars.

  Titta vad jag kan!

 
 
Katarina

Katarina

1 februari 2011 22:25

Till och med som mammaledig tar du dig tid att träna mer hund än de flesta andra av oss.....

Grattis till 1 år och till 12 veckor :)

http://lazyzero.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards