Etza, Tea & Nikes dagbok

Alla inlägg den 20 september 2009

Av Karin - 20 september 2009 13:59

Just hemkommen från dagens spårtävling ska jag försöka sammanfatta mina känslaor och vår prestation.

Det började tidigt i morse. Vi samlades 7.30 och hade lottning. Jag drog nr 10. Sist ut av 10 ekipage. Jag var riktigt duktig på att låta bli tankar som: "Nu hinner det torka och bli mer svårspårat" (Tystdet kan jag inte påverka) "Spår 1-6 är mer lättspårade med något högre gräs" (Tystdet kan jag inte påverka)

Men trots att jag försökte tänka positiva tankar var jag var skitnervös.

Jag tog en liten rastningsrunda i skogen med Etza och sen stod jag och fikade och snackade skit med Tina, Tomas och en tjej från Roslagen som också hade spår i närheten. Lång väntan blev det innan det var dags att lägga ut våra spår. (och det hade såklart torkat upp något i backen när det var dags Tyst)

När spåren var lagda blev det ännu en tids väntan.


Sen var det helt plötsligt dags. Roslagstjejen gick fint och fick 9,5 + 9,5 på sitt spår. Tinas Camille var väldigt fladdrig. Hon nollade tyvärrGråter. Lakritz spårade som en klocka. Jättesnyggt och han hade fått 10or men gick tyvärr förbi slutapporten och fick vända tillbaka 2 ggr men tog den sen tack vare att Tomas hade stannat så att han inte hann fara ut på vägen. Detta drog ner betyget till 8 + 8,5.

Så var det då våran tur. Långa djupa inandningar och sen gick vi på. Min älskade hund gick som en pärla. Hon hade näsan i backen hela tiden. Där plockade hon första pinnen. Yes. Vidare mot första vinkeln som hon tog klockrent utan att lyfta nosen från backen. Vips hade hon tagit pinne nr 2. I nästa vinkel gjorde hon ett slag men jobbade jättebra hela tiden och hittade spåret direkt. Fram mot slutet var jag lite nervös. Jag tänkte måtte hon inte missa den när hon gått så fint. Men det gjorde hon ju inte. Min fina duktiga tjej kom rusande med apporten i munnen och fick sin kycklingbelöning och mycket beröm. Glad Så kom domarna fram. De sa (och nu höll jag på att svimma): "Det är med stor glädje vi delar ut dagens första 10or. Det här var jättekul att se. Vilken spårhund!"

Det var en matte med tårarna rinnade som gick tillbaka till bilen. Nu lättade en stor del av nervositeten och det kändes som om resten faktiskt fick gå som den ville.


Tillbaka på klubben var det dags för lydnaden. Jag ska ärligt säga att jag inte är helt nöjd med den biten.

Det började med budföring. Där hade jag gjort för stor affär av godiset i väskan vilket gjorde att hon hade dragning ditåt. Hon strulade vid mottagaren och lät vid starten 7+6 i betyg. På platsliggningen var hon orolig och ändrade lite läge vilket drog ner betyget till 9+9,5. Etza var som vanligt ofokuserad i linförigheten 7 + 7. Detta moment är jag minst nöjd med. Läggande under gång var segt, segt 6 + 7. Inkallning 9 + 8. Apporteringen travade hon ut och in. Hon som brukar galoppera. 8 + 8. Hopp över hinder dock 9,5 + 10. Hon gnällde lite vilket närmaste domaren hörde men inte den andra.


Tävlingen slutade med att vi vann och blev uppflyttade!! 275.25 poäng.

Jag är jättenöjd Skrattande. Jag vet att vi har en del att jobba på i lydnaden. Framförallt glädje. Jag är ju inte helt nöjd med vad vi (läs jag) presterade på lydnadsplanen. Trots detta hade vi näst bäst lydnadspoäng av alla. Så jag kanske har för höga krav Skäms. Men man vill ju att det ska vara perfekt.

Tomas och Lakritz kom 2a. Katarina och Zero kom 4a. Även de uppflyttade. GRATTIS till er också.


275,25 poäng. Seger och uppflyttning.   275,25 poäng seger och uppflyttning. 


Lakritz delar med sig av priset till Dimma.   Lakritz delar med sig av priset till Dimma.



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards