Etza, Tea & Nikes dagbok

Direktlänk till inlägg 25 april 2010

Löp och spårtävling

Av Karin - 25 april 2010 08:39

Etza har löpt med 7,5 månads mellanrum sedan hon började med löp. Detta hade inneburit att hon skulle ha börjat löpa i mitten av mars. Jag har gått och väntat i en månad nu. Kollat henne i rumpan och hon har inte ens varit svullen. Så jag anmälde mig till våran lydnadstävling 8 maj. Jag tänkte att hon kanske torrlöpt denna gången eller hoppade över eller nåt. (I ärlighetens namn tänkte jag väl inte alls utan  hoppades bara). Självklart börjar damen löpa. Så nu blir det inte någon tävling. Jag får väl vara funkis i stället. Jag har sagt till Katarina att jag kan vara skrivare. Det lär man sig alltid något på.

I går hade vi spårtävling. Ett samarbete med DTBK och Vaxholms BK gör att vi kunde ha 13 spår utlagda. Det var elitklass och även DM. Vi hade skogspinnar. Det var första gången som jag såg det. Mycket svårare känns det som. I alla fall för föraren. De syns ju inte alls och man lär inte ha en chans att upptäcka dem om hunden gått över. Luktmässigt ska det ju vara det samma för hunden men man undrar ju för det var ganska många pinna som blev kvar i skogen.

En underbar dag var det i alla fall. Vi samlades 05.30 och jag var faktiskt oförskämt pigg. Jag reflekterade över att det faktiskt är många människor som aldrig får uppleva dessa härliga morgnar. Stillheten i skogen, ljuset och fåglarnas kvittrande. En räv sprang över vägen när jag var på väg till mitt spår. Härligt.

Tyvärr så gick det inte så bra för den hunden som tävlade på mitt spår. Det var en rottistik som heter Aska. Visst är det lustigt med tanke på att jag tränade med lilla Aska (flatvalpen) i tisdags. RottisAska tog för lång tid på sig vid spårupptag och blev därmed utesluten. Jag visade i alla fall var spåret gick ut så att hon kunde gå det ändå. Efteråt fick jag i alla fall beröm för ett bra spår.

Jag åkte till DTBK och tittade på lydnaden samt tränade skott på avstånd under tävlingsekipagens platsliggning.

Jag var på gamla DTBK-planen och det är en skogskulle emellan så skotten dämpades en hel del. Etza fick ligga plats med hakan i backen och jag stod ca 5 m ifrån henne. Vid varje skott lyfte hon på huvudet men la ner det igen då jag lugnt kommenderade plats. Positivt var att hon inte reste sig. Negativt var att jag ser på henne att hon bygger på sig lite för varje skott och blir låg. Hon var låg ett tag efter också men släppte det efter kanske 5 minuter när det inte kom fler skott.

Nu ska jag åka ut i skogen igen och lägga ett spår åt Etza. Mitt hem ser ut som sjutton så det är bäst att fly fältet. Undrar om det städar sig själv medans jag är borta????

 
 
Kärran

Kärran

27 april 2010 10:41

Samling kl 5.30?? Jag säger inget mer...
Okej... Att råka nån gång vara uppe tidigt på morgonen är en sak, och ganska trevligt faktiskt. Precis som du säger. MEN att behöva passa tider så dags... NEJ!!!

Intressant det där med skogs-spår-pinnarna.

PS. Instämmer förresten med din kommentar på min hemsida (om Gromits "överförväntan" o pillerdosa). DS.

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Hanne & Cleo

Hanne & Cleo

27 april 2010 14:16

Jag älskar lugnet och stillheten o skogen och framförallt att vara själv med mina 3 dogs. Vilket priviligerat liv jag har. Kramar

http://www.sigge05.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 16 mars 2014 18:41


Oj, oj, oj! Det var fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade här. Så mycket har hänt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om av allt detta. Det mesta har jag ju offentliggjort på facebook så jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att ber...

WT

Av Karin - 24 april 2013 01:53


I söndags startade jag med Tea på årets första WT. Vi är ju tämligen nya i öppenklass och det var faktiskt aningen nervöst. Men......Vilken fantastisk dag det blev. Jag började med att vara funktionär under förmiddagen. Det är alltid så lärorikt at...

Av Karin - 3 april 2013 01:32

Nu har det gått 2 månader sedan Etza och Tea slogs första gången. Några mer slagsmål eller incidenter har vi inte haft. Hundarna har inte fått chansen. Jag särar på dem och ser till att inga situationer uppstår. Vi har inrättat oss efter det och jag ...

Av Karin - 2 mars 2013 08:38

Det var vääääldigt länge sedan jag skrev i detta forum. Livet är inte alldeles på topp just nu. Det är stor turbulens i min flock. För cirka en månad sedan började Etza och Tea att slåss. De har helt plötsligt börjat hata varandra. Vi har haft 3 re...

Av Karin - 2 januari 2013 19:07


Då har då 2012 klingat ut och det är dags att göra en sammanfattning av det året. Händelserikt ja det vet jag. Nu gäller det bara att komma ihåg vad som hänt.   Januari : Jag tränade en hel del lydnad med Tea och Etza. Jag hade fortfarande nån...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards